ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.1.9 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
گزارش شهرداری تهران در مورد متروپل

د‌‌‌نفر از کارشناسان و مدیران میانی مدیریت شهری تهران، با بررسی همه ابعاد مربوط به حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان، ماموریت‌‌‌های فوری و لازم علیه ساختمان‌‌‌های ناایمن در تهران را تشریح کردند.

این کارشناسان، در یک گزارش ۵۳ صفحه‌‌‌ای، نتایج مطالعات و بررسی‌‌‌های خود درباره آنچه باعث ریزش این ساختمان شد را منتشر کردند. در این گزارش همچنین راهکارهایی به منظور نحوه برخورد با متروپل‌‌‌های تهران و همچنین مهم‌ترین مسیرهای ایجاد مانع در برابر متروپل‌‌‌سازی شرح داده شده است. این کارشناسان و مدیران همچنین با ارائه هشدار مستقیم به شهردار تهران با این شعار که «پلاسکو را فراموش کردیم؛متروپل را فراموش نکنیم»، ۶ ماموریت فوری برای شهرداری پایتخت تعیین کردند. در این گزارش، با اشاره به مجموعه عواملی که به لحاظ فنی، حقوقی و اجتماعی منجر به ساخت و ریزش ساختمان متروپل شده و همچنین اشاره به شرایط مشابه در تعداد قابل‌توجهی از ساختمان‌‌‌های ساخته شده در کشور و به‌خصوص شهر تهران، از شناسایی ریشه عوامل ایجاد فساد در مماشات با غریبه‌‌‌های بازار ساخت‌وساز، خبر داده شده و با تعیین یک مهلت متروپلی برای شهرداری، ۶ ماموریت ضروری که باید در اسرع وقت در پایتخت انجام شود، شرح داده شده است. غریبه‌‌‌های بازار ساخت، افرادی هستند که بدون داشتن هر نوع صلاحیت حرفه‌‌‌ای در نقش مجری واجد صلاحیت و دارای پروانه اشتغال به کار حرفه‌‌‌ای در صنعت ساختمان و بازار ساخت‌وساز، اقدام به ساخت مسکن می‌کنند. در این گزارش کارشناسی، از یک مماشات غیرمنطقی، خطرناک و حادثه‌‌‌زا در ارتباط با ساختمان‌‌‌های فاقد گواهی پایان‌‌‌کار ساختمانی یاد شده است. نتایج مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد مشکل ساختمان‌‌‌های فاقد پایان‌‌‌کار یک مشکل اساسی در کشور و به‌خصوص شهر تهران است که باید به فوریت و از طریق اقدامات اساسی برطرف شود.
 

تعیین‌تکلیف ساختمان‌‌‌های فاقد‌‌‌پایان‌‌‌کار، رفع وابستگی شهرداری‌‌‌ها به درآمد ناشی از مجوزها وتخلفات ساختمانی، ممنوعیت‌‌‌ها ومحدودیت‌های مربوط به افزایش طبقات، الزام ساخت ساختمان‌‌‌ها تنها از طریق مجریان وسازنده‌‌‌های ذی‌صلاح، افشای عمومی همه اطلاعات مربوط به مشخصات فنی ساختمان‌‌‌های احداث شده و در دست ساخت و همچنین الزامی شدن بیمه تضمین کیفیت ساختمان‌‌‌ها ۶ راهکاری است که به شهرداری تهران تکلیف شده است. در این گزارش به عنوان یک راهکار کوتاه‌مدت از موظف کردن شهرداری تهران به ارائه «لایحه تعیین‌تکلیف بناهای با عمر بهره‌‌‌برداری بیش از سه سال دارای انشعابات و فاقد پایان کار» خبر داده شده و گفته شده است به شهرداری یک ضرب‌‌‌الاجل ۶ماهه داده خواهد شد که  در این مدت و پس از ابلاغ این مصوبه نسبت به ارائه طرحی در خصوص تعیین‌تکلیف ساختمان‌‌‌های فاقد گواهی پایان کار اقدام کرده و با مشارکت سازمان‌های خدمات‌‌‌رسان اقدام به اخطار متناسب، تعیین‌تکلیف و در صورت عدم‌توجه، قطع انشعابات ساختمان‌‌‌های فاقد پایان کار کند.



آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 48