ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.31 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
معرفی بخش عمرانی کابینه پیشنهادی دولت یازدهم

معرفی بخش عمرانی و برنامه ریزی کابینه پیشنهادی دولت یازدهم

 

نوبخت: ریاست سازمان مدیریت
گزینه روحانی برای ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اقتصاددانی است که به صراحت خود را نهادگرا می‌داند، شخصی که باید مسوولیت یک سازمان منحل شده را به عهده بگیرد. ورود نوبخت به عرصه سیاست با ورود به سومین دوره مجلس به عنوان نماینده رشت رقم خورد، پس از آن نوبخت چهار دوره پیاپی نماینده رشت بود، در مجلس شورای اسلامی وی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و سخنگوی کمیسیون تلفيق بودجه بود. حضور وی در مجلس 16 سال به درازا کشید. در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری نهم حزبی از اطرافیان‌ هاشمی رفسنجانی تشکیل شد ائتلافی که «فردای بهتر برای ایران» نام داشت. پس از ورود ‌هاشمی به عرصه رقابت‌های انتخاباتی نوبخت به عنوان یکی از اعضای این ائتلاف، سمت نماینده اقتصادی ‌هاشمی را در مجامع و مناظره‌های تلویزیونی به عهده گرفت. وی همچنین مقطع دکترای خود را در دانشگاه پایسلی اسکاتلند گذرانده است و در مقطع پسا دکتری نیز در رشته اقتصاد رشد و توسعه در دانشگاه کازین تحصیل کرده است. نوبخت 63 سال دارد .

 

عباس احمد آخوندی: وزیر راه و شهرسازی
عباس احمد آخوندی از اولین اعضای شورای مرکزی جهادسازندگی با حکم آیت‌الله سید محمد بهشتی، مسوول پشتیبانی جنگ، معاون اسبق سیاسی وزارت کشور در دوران وزارت علی اکبر ناطق نوری، دبیر شورای امنیت کشور، رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، قائم مقام سازمان صدا و سیما، وزیر مسکن و شهرسازی در دولت دوم اکبر هاشمی رفسنجانی و از پایه‌گذاران سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور است .
عباس احمدآخوندی متولد ۱۳۳۶ در نجف، دوره ابتدایی را در همان شهر و پس‌از مهاجرت به ایران دوره متوسطه را در قم گذرانید و از دانشکده فنی دانشگاه تهران در رشته راه‌وساختمان با مدرک کارشناسی‌ارشد فارغ‌التحصیل شد. آخوندی پس از وزارت به انگلستان عزیمت و دوره دکتری اقتصادسیاسی را در کالج رویال‌هالووی لندن به‌اتمام رساند و هم‌اکنون در دانشگاه تهران عضو هیات‌علمی دانشکده مطالعات جهان و استاد مطالعات بریتانیا است .
وی نوه دختری علامه عبدالحسین امینی از مراجع فقید نجف و صاحب اثر معروف الغدیر و فرزند آیت‌الله علی احمدآخوندی است..وی دیروز عصر در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و در جریان برگزاری مراسم تحلیف توسط حسن روحانی برای تصدی وزارت راه و شهرسازی به مجلس معرفی شد .

 

حمید چیت چیان: وزیر نیرو
وی نخست فرمانده بخش اطلاعاتی سپاه پاسداران در تبریز بود و سپس به شهرهای دیگر آذربایجان رفته و در آن شهرها نیز بخش‌های اطلاعاتی سپاه پاسداران را راه‌اندازی کرد. پس از برپایی وزارت اطلاعات در بخش‌های گوناگون این وزارتخانه دارای پست و مقام شد .
چیت‌چیان در انتخابات دوره سوم مجلس شورای اسلامی به مجلس راه یافت و بعد از آن به عضویت در هیات مدیره شرکت توانیر درآمد . سال 71 آغازی برای فعالیت‌های مدیریتی چیت‌چیان در صنایع آب و برق کشور بود .
وی تا سال 89 در پست‌های مختلفی از جمله هیات مدیره شرکت توانیر، هیات مدیره سازمان توسعه برق، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، معاونت برنامه‌ریزی وزارت نیرو فعالیت داشته است. سرانجام در دولت «محمود احمدی‌نژاد» به پست قائم‌مقام و مشاور عالی وزارت نیرو رسید.وی پایه‌گذار موسسات و سازمان‌های تحقیقات و آموزش مدیریت وزارت نیرو، سازمان انرژی‌های نو ایران، مرکز مطالعات انرژی ایران، سازمان بهره‌وری انرژی ایران، آزمایشگاه ملی صرفه‌جویی انرژی ایران است .
وی عضو هیات علمی چند دانشگاه از جمله دانشگاه صنعتی سهند است و عضویت در شورای مرکز رشد فناوری‌های دانشگاه صنعت امیرکبیر نیز از جمله سوابق علمی چیت‌چیان است. وی 56 سال سن دارد .

 

محمود حجتی: وزیر جهاد کشاورزی
محمود حجتی پس از پیروزی انقلاب وارد جهاد سازندگی شد و پس از آن به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان خدمت کرد، با شروع عملیات اجرایی سد کرخه به عنوان مدیر اجرایی این پروژه تا زمان بهره‌برداری در این حوزه خدمت کرد. حجتی در دوره اول ریاست‌جمهوری خاتمی به عنوان وزیر راه و ترابری و در دوره دوم به عنوان وزیر جهاد کشاورزی از مجلس رای اعتماد گرفت و تا پایان دولت خاتمی انجام وظیفه کرد. وی اولین وزیر وزارتخانه ادغامی جهاد سازندگی و کشاورزی در کابینه اصلاحات بود. وی مدرک مهندسی عمران خود را از دانشگاه صنعت اصفهان اخذ کرده است. وی در نجف آباد اصفهان متولد شده است و 58 سال سن دارد .

 

بیژن زنگنه: وزیر نفت
زنگنه در اولین مصاحبه تلویزیونی خود پس از پیروزی روحانی گفته بود 22 سال وزارت برای من کافی است، اما انتخاب وی به عنوان وزیر نفت نشان می‌دهد که احتمالا سابقه طولانی وزارت زنگنه از این هم طولانی‌تر مي‌شود. تحصیلات دانشگاهی زنگنه در حوزه عمران بوده است، وی سال 1356 با مدرک کارشناسی ارشد مهندسی راه و ساختمان در دانشگاه تهران به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه خواجه نصیر مشغول به فعالیت شد و سال 1385 با همین عنوان بازنشسته شد. در فاصله سال‌های 59 تا 61 معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به‌عهده داشت. سال 1362 به‌عنوان نخستین وزیر جهاد سازندگی از مجلس اول رای اعتماد گرفت و تا اواسط سال 1367 عهده‌دار این مسوولیت بود.از شهریور سال 1367با رای اعتماد مجلس به‌عنوان وزیر نیرو مشغول به کار شد و در سال 1368 در نخستین دولت آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی با رای اعتماد مجدد مجلس در این مسوولیت ابقا شد و تا نیمه سال 1376 عهده‏‌دار این مسوولیت بود. زنگنه در سال 1376 در دوره ریاست‌جمهوری سید محمد خاتمی برای صدارت در وزارت نفت انتخاب شد و مدت 8 سال نیز عهده‌دار این مسوولیت بود. تحول در ساختار وزارت نفت از جمله اقدامات وی بود. وی توانست در دوران ریاستش بر وزارت نفت ساختار متمرکز نفت را با تغییرات عمده به چهار شرکت معظم تقسیم کند و با تخصصی کردن فعالیت‌ها، شرکت ملی نفت، شرکت ملی گاز، شرکت ملی پالایش و پخش و شرکت ملی پتروشیمی را تشکیل دهد .

 

معرفی افراد از روزنامه دنیای اقتصاد نقل شده است.



آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 46