ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.31 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
رفع تحریم‌ها ممکن است یک تهدید جدی برای تولید داخل کشور ایجاد کند
یک کارشناس اقتصاد مسکن در گفتگو با «صما»:
یک کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به اینکه رفع تحریم‌ها ممکن است یک تهدید جدی برای تولید داخل کشور ایجاد کند، گفت: از آنجایی که ملت ما ذاتا مصرف‌گرا و بیشتر به دنبال خرید و استفاده از کالاهای خارجی هستند، با لغو تحریم ها و بازگشت پول های بلوکه شده ملی به کشور، تولید داخلی به لحاظ افزایش واردات به خطر می افتد.

بابک حاجیان در گفتگو با خبرنگار «صما» با بیان اینکه این مسئله در کشور باید مدیریت شود افزود: هرچند دکتر نوبخت زمانی مطرح کرد که بهتر است پول های بلوکه شده به داخل کشور وارد نشود، اما به عقیده من بهتر است که این منابع به عنوان سیاست‌های تشویقی بخش تولید، به صورت تسهیلات به بخش خصوصی ارائه شود و در این صورت یقینا تولید داخلی رشد می کند و رونق می گیرد.

وی ادامه داد: براساس نظریه مقداری پول در اقتصاد، ورود هر مقدار پول به داخل کشور، صرفنظر از اثرات دیگر آن، باعث افزایش قیمت‌ها می شود. یعنی همان سیاستی که در دولت قبلی رییس جمهور در پیش گرفت و با اعطای پول به بنگاه‌های زودبازده، براین تصور بود که اگر این پول وارد بازار شود، لزوما تولیدکننده آن را تبدیل به کالا می‌کند و عرضه و تقاضا برابری می‌کند.

پول‌های بلوکه شده به بخش تولید تزریق شود

این مدرس دانشگاه با تاکید بر خطرات و آسیب های ناشی از وارد شدن پول های بلوکه شده به کشور گفت: البته رفع این تحریم‌ها به معنای آزاد شدن پول نیست و یقینا به دنبال رفع تحریم ها، بهانه های دیگری برای ممانعت یا تاخیر در وارد شدن آن به کشور می تراشند، اما با فرض واردات آن به عنوان یک بیماری مطرح است و افزایش قیمت‌ها را به همراه دارد.

وی در عین حال افزود: پس لزوما چاره‌ای نداریم جز اینکه این پول به بخش تولید تزریق شود و در آن شرایط پول نقد به کشور نخواهد آمد که بخواهد تبدیل به کالاهای وارداتی شود.

این کارشناس اقتصاد مسکن تاکید کرد: اگر قرار است منابعی به داخل کشور بیاید، در این میان ما باید به دو نکته اصلی توجه کنیم. اول اینکه اصل 44 قانون اساسی را به عنوان شاکله اصلی همه بحث ها بپذیریم و باور کنیم که دولت باید در جایگاه نظارتی و حاکمیتی خود قرار گیرد و کار را به کاردان‌ها بسپارد.

حاجیان در ادامه تصریح کرد: ما یک تن‌پروری تاریخی داریم و آن هم این است که از زمانی که صفویه کاروانسراها را ساختند و دادوستد کردند، تجار روز به روز بزرگتر شدند و متاسفانه قوانین در آن حدی که به سمت و سوی منفعت تجار است، به سمت تولیدکنندگان نیست. پس طبیعتا ما عادت کرده‌ایم به اینکه مصرف کننده کالا باشیم.

این اقتصاددان همچنین اظهار داشت: بر اساس برخی قوانین موجود، اگر هیچ گونه فعالیت تجاری انجام نشود، تولید رشد می‌کند. بااین حال مسلم است که تجار به دلیل منفعت خود و به دلیل تمایل به برگشت سریع سرمایه خود، هیچ‌گاه اجازه نمی‌دهند که تولید توسعه بگیرد و در حال حاضر شرکت بزرگی مثل کشت و صنعت کارون به دلیل واردات بی رویه ورشکسته شده و یا به دلیل واردات خودرو توسط تجار، صنعت خودرو ما قابل رقابت نیست.



آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 46