ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.1.9 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
از سه منبع دولتی، صندوق توسعه ملی و نظام بانکی برای رشد اقتصادی ۴تا ۵ درصدی در سال ۱۳۹۴ بهره برداری می‌کنیم.
تصمیم دولت برای ساخت ۱.۸ میلیون واحد مسکونی در سال ۹۴/ توجه ویژه به بافت‌های فرسوده و حاشیه شهر
معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه‌ریزی کشور توضیحاتی درباره برنامه‌های دولت در حوزه مسکن ارائه داد.

به گزارش «صما» به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نخستین همایش سراسری مدیران ارشد و روسای شعب بانک مسکن با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه ریزی کشور و وزرای امور اقتصادی و دارایی و راه و شهرسازی برگزارشد. دکتر نوبخت معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه ریزی کشور در همایش سراسری مدیران و روسای شعب بانک مسکن طی سخنانی از عملکرد مدیران و کارکنان بانک مسکن به عنوان یک بانک توسعه‌ای در بخش مسکن قدردانی کرد.

وی با ابراز رضایت از عملکرد بانک مسکن در اجرای سیاست‌های دولت گفت: درسال ۱۳۹۴ اگر همگرایی کافی و وافی بین سیاست‌های دولت و دستگاه‌ها و نهادهایی که این سیاست‌ها را اجرا می‌کنند وجود داشته باشد می‌توانیم به سیاست‌های مورد توجه هیئت وزیران و رئیس جمهور و انتظارات مردم دست پیدا کنیم.

نوبخت با اشاره به اینکه سیاست دولت در اقتصاد شتاب بخشیدن به خروج از رکود است افزود: خروج از رکود همیشه با سیاست‌های انبساطی اعم از سیاست‌های انبساط پولی و مالی همراه است اما ما باید به گونه‌ای عمل کنیم که برای شرایط تورمی عمدتا از سیاست‌های انقباضی برخوردار باشیم.

وی یادآور شد: تعیین بخش‌هایی که دارای انبساط و انقباض پولی و مالی هستند در سیاست‌های دولت تعریف شده است.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه ریزی کشور در ادامه سخنان خود به بیان آماری از میزان تورم در کشور پرداخت و گفت: در اسفند ماه سال گذشته شاخص تورم سالانه ۱۴.۸ درصد بود که در فروردین به ۱۴.۵ درصدتقلیل یافت. همچنین تورم نقطه به نقطه از ۱۴.۲ درصد به ۱۴ درصد رسید.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه ریزی کشور با تاکید بر حرکت سیاست رشد اقتصادی به سوی عرضه گفت: سرمایه‌گذاری که بتواند به جای طرف تقاضا عرضه را رشد دهد می‌تواند حتی با افزایش نقدینگی در جامعه به دلیل افزایش تولید و عرضه برابری تقاضا و عرضه را به همراه داشته باشد.

نوبخت در ادامه افزود: ما از سه منبع دولتی، صندوق توسعه ملی و نظام بانکی برای رشد اقتصادی ۴تا ۵ درصدی در سال ۱۳۹۴ بهره برداری می‌کنیم. حدود ۵۸ هزار میلیارد تومان از منابع خزانه عمومی توسط دستگاه‌های دولتی در قانون بودجه که ۲۳۶ هزار میلیارد تومان منابع آن را تشکیل می‌دهد. قرار است که در طرح‌های عمران سرمایه گذاری شودکه با افزایش ۱۰۳ هزار میلیارد تومان اعتبارات و سرمایه گذاری شرکت‌های دولتی به این مبلغ، این میزان به ۱۶۱ هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

وی یادآور شد: صندوق توسعه ملی منابعی است که از سوی دولت در اختیار بخش غیر دولتی قرار می‌گیرد تا او هم بتواند از تسهیلات در راستای اهداف دولت استفاده کند.

نوبخت اضافه کرد: پیش بینی ما برای سال ۱۳۹۴ ورودی پنج میلیارد دلار به صندوق توسعه ملی است که ۲۰ درصد از این پنج میلیارد دلار به صورت ریالی باید اعطای تسهیلات شود و مابقی نیز برای واردات ماشین آلات و دستگاه‌های سرمایه‌ای تسهیلات پرداخت می‌شود.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه ریزی کشور در ادامه بر کاهش نرخ سود تسهیلات در بخش ارزی از ۶ درصد در سال ۱۳۹۳ به ۳.۵ درصد و برای ریالی در بخش صنعت از ۲۱درصد به ۱۲درصد تاکید کرد.

وی بااشاره به این مطلب که این درصد در ۱۰ استان که کمتر برخوردار هستند از ۲۱ درصد به ۱۲ درصد و برای ۲۱ استان باقی مانده به ۱۶ درصد تقلیل پیدا کرده افزود: برای بخش کشاورزی نیز ۱۶ درصد را به ۱۰ و ۱۴ درصد تقلیل دادیم.

نوبخت تاکید کرد: این امر نشان دهنده این است که دولت در آن بخش که خود متولی تقلیل نرخ سود است استفاده از پول برای سرمایه گذاری را آسان کند.

نوبخت با اشاره به اینکه دولت مصمم است در سال ۱۳۹۴ به تولید مسکن توجه کند گفت:در برنامه دولت در نظر داریم در سال جاری حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته شود.

وی تاکید کرد: البته دولت از نظر افراد استفاده کننده از این منابع عمدتا زنان سرپرست خانوار و زوج‌های جوان را مقدم دانسته و در بخش مسکن به بافت‌های فرسوده و حاشیه شهر توجه دارد که با این کار هم بتواند نگاه عدالت گستر خود را داشته باشد و هم بتواند به بهبود وضعیت ساخت و ساز شهر توجه کند.

نوبخت ادامه داد: دولت مصمم است که حداقل این تسهیلات را با نرخ ۱۰ درصد بازسپاری کند بنابراین هر نرخی که شورای پول و اعتبار برای سود بانکی تعیین کند ما تا سطح ۱۰درصد آن را تقلیل می‌دهیم و از سوی دولت پرداخت خواهیم کرد.

وی در ادامه با اشاره به میزان منابع حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: منابع ۱۲۰۰ میلیارد تومان ما اتفاقا از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها که سال گذشته ۴۸۰۰ میلیارد تومان برای بهبود طرح تحول سلامت در نظر گرفتیم. همچنین درنظر داریم در سال جاری بخش مسکن را نیز به ان اضافه کنیم چون بخش مسکن را می‌توان به لوکوموتیوی تشبیه کرد که سایر بخش‌ها را با خود به همراه خواهد داشت.

نوبخت سیاست گذاری بانک مسکن در سال ۱۳۹۴ را مطلوب و در راستای سیاست‌های دولت عنوان کرد.

وی با بیان اینکه داشتن سیاست‌های خوب شرط لازم است ولی کافی نیست افزود: کفایت این است که همگرایی در اجرای این سیاست‌ها داشته باشیم و کارکنان کارآزموده بانک مسکن می‌توانند این سیاست‌ها را محقق کنند.

نوبخت در ادامه در خصوص مسکن مهر گفت: در بخش مسکن مهر سعی داریم مسکن اجتماعی حمایتی و یا امید را راه اندازی کنیم. همچنین برای تکمیل و تامین هزینه شبکه‌های برق، آب و فاضلاب واحدهای مسکونی مهر اعتباری از سوی دولت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی و نیز از طریق منابع داخلی شرکت‌های وابسته به نیرو در نظر گرفته شده است تا این واحد‌ها به متقاضیان واگذار شود.



آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 48