ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.2.6 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
ایران رکورددار حوادث کار ساختمانی در دنیاست

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور گفت: کشور ما رکوردار حوادث مربوط به هنگام کار ساختمانی در دنیاست.

اکبر شوکت در حاشیه اجتماع استادکاران و کارگران ساختمانی ساوه و حومه با بیان اینکه براساس آمار از 100 حادثه کار در دنیا 17 حادثه مربوط به کارگران ساختمانی است، افزود: این در حالی است که در کشور ما از 100 حادثه کار، نیمی مربوط به کارگران ساختمانی است.

به گفته وی رعایت نکردن مسایل ایمنی کارگری، نبود نظارت صحیح از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان، شهرداری‌ها و وزارت راه و شهرسازی، نبود بازرسی مستمر از کارگاه‌های ساختمانی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نبود قوانین بازدارنده از دیگر دلایل افزایش حوادث کار در حوزه ساختمان است.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور درخصوص راهکارهای لازم به منظور کاهش این حوادث در کشور گفت: اجباری کردن آموزش برای کارگران ساختمانی، پیمانکاران، مهندسین ناظر و کارفرمایان اولین راهکار تاثیرگذار است چرا که معتقدیم پیشگیری مقدم بر درمان است و لذا آموزش، اولین راهکار عملی برای کاهش این حوادث است.

وی اجباری کردن رعایت مسایل ایمنی در کارگاه‌ها و نیز شناسایی و تنبیه کارفرمایان متخلف در جریان بازرسی‌های مستمر را از دیگر راهکارها بیان کرد و افزود: هیات دولت هم باید مصوبه‌ای را در این خصوص ارائه دهد تا نسبت به اجباری شدن قوانین موجود در حوزه کارگران ساختمانی توسط متولیان امر اقدام شود و از طرفی نسبت به تخصیص بودجه آموزشی برای کارگران نیز همت کند.

شوکت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان گلایه کارگران ساختمانی از مصوبات مجلس نهم گفت: کارگران ساختمانی دل خوشی از مجلس نهم ندارند.

وی ادامه داد: طرحی که هم‌اکنون به عنوان طرح حمایت از تولید ملی در مجلس مطرح و کلیات آن نیز تصویب شده است در واقع حمله به قانون کار و تامین اجتماعی است.

وی گفت: ما خواستار بررسی دقیق‌تر این طرح در مجلس هستیم و معتقدیم اگر طرحی به بهانه حمایت از تولید ملی منجر به خراب شدن زندگی و معیشت کارگران ساختمانی می‌شود نباید از خانه ملت مصوبه بگیرد و اجرایی شود.

وی با اشاره به مفاد مواد هفت، 10 و 27 قانون کار اضافه کرد: طبق این مفاد باید قراردادهای کار در چهار نسخه و با احتساب تمام روزهای ماه تنظیم و امضاکنندگان هریک بتوانند یک نسخه از قرارداد را داشته باشند و مجلس نیز باید الزامات اجرایی شدن این مهم را عملیاتی کند.

عضو هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی کشور در ادامه با بیان اینکه هم‌اکنون 170 انجمن صنفی در کشور وجود دارد، افزود: انجمن صنفی کارگران ساحتمانی با 800 هزار کارگر بیمه‌شده عضو و خدمات‌دهی به بیش از یک میلیون و 800 هزار کارگر ساختمانی به عنوان بزرگترین تشکل کارگری تخصصی کشور به شمار می‌رود.

ایسنا



آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 44