ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.1.9 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
66 رشته بین رشته ای در دانشگاهها ایجاد می شود
آفتاب: به گزارش خبرنگار مهر، نجفی سرپرست وزارت علوم تحقیقات و فناوری در حاشیه هشتمین همایش سالانه نخبگان جوان در جمع خبرنگاران در خصوص بورسیه ها توضیح داد: آمارهای اعلام شده در این خصوص متفاوت است. همان طور که رئیس جمهور گفته اند گزارش کامل بورسیه ها را اعلام می کنیم.

وی با بیان اینکه این بورسیه ها در یک تقسیم بندی کلی به چهار گروه تقسیم می شوند، عنوان کرد: گروه اول به اسم خارج به آنها بورسیه داده شده و بعد اعزام شده اند در نتیجه بدون شرکت در آزمون وارد این دوره شده اند. پرونده هایی که قرار است به کمیته 5 نفره ارجاع شود این گروه از بورسیه ها هستند نه همه آنها.

وی در خصوص گروه دوم بورسیه ها توضیح داد: این گروه از بورسیه ها به خارج هم اعزام شده اند و در حال تحصیل هستند که هنوز پرونده آنها را به کمیته 5 نفره ارجاع نداده ایم.

سرپرست وزارت علوم گفت: گروه سوم بورسیه هایی هستند که مربی های دانشگاهها بوده اند که از قانون ادامه تحصیل مربیان در داخل دانشگاهها استفاده کرده اند. این گروه حکم جداگانه خود را دارند.

نجفی اذعان داشت: گروه چهارم کسانی بودند که از امتیازات ایثارگران برای بورسیه استفاده کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: البته در برخی جلسات کمیته برخی نمایندگان که عضو این کمیته بودند نتوانستند حضور پیدا کنند که در ظرف 3-4 روز آینده توضیحات کامل را در این خصوص ارائه می کنیم البته بدون ذکر نام افراد. به دلیل اینکه وارد حریم خصوصی افراد نشویم.

وی گفت: اگر معلوم شود که عده ای بدون صلاحیت لازم از بورسیه ها استفاده کرده اند بورسیه آنها لغو می شود.

سرپرست وزارت علوم تصریح کرد: سه گروه دیگر از بورسیه ها قرار نبود پرونده شان به کمیته ارجاع شود.

نجفی در خصوص نخبگان توضیح داد و اذعان داشت: در زمینه تحصیل نخبگان، آیین نامه تحصیل استعدادهای درخشان را داریم که تعدادی از نخبگان که برتر هستند بدون کنکور وارد دوره ارشد و دکترا شوند.

وی با بیان اینکه وزارت علوم تا سال آینده تعدادی رشته های جدید بین رشته ای ایجاد می کند، تصریح کرد: زمینه این اقدام فراهم شده و 66 رشته تا به امروز برنامه ریزی شده است و برای برترین امتیازات نخبگان و ورود بدون کنکور به ارشد و دکتراست ولی هنوز تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است.

سرپرست وزارت علوم در خصوص افزایش ظرفیت دانشگاه آزاد و مجوز نداشتن برخی رشته محل ها در دانشگاه آزاد اعلام کرد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده که کمیته ای با نماینده دانشگاه آزاد و وزارت علوم و بهداشت و خود شورا تشکیل شود تا رسیدگی کنند که امسال ظرفیت دوره های ارشد و دکترای دانشگاه آزاد چندین برابر شده است.

نجفی در ادامه گفت: میرزاده رئیس دانشگاه آزاد چند بار اعلام کرده تعداد دانشجویان دکترا پذیرفته شده است. در سال جاری نسبت به سال های قبل 1.7 برابر شده است و این بدان معناست که 70 درصد اضافه شده است. به نظر می‌رسد حرف میرزاده دقیق‌تر است اما چون در شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از آقایان نظر 7 برابری را مطرح کرده قرار شد تا کمیته‌ای به این مسئله رسیدگی کند.

وی درباره رشته محل‌های دکتری افزود: ما یک ظرفیتی را در حد 12 هزار نفر در دوره دکتری برای دانشگاه آزاد در سال تحصیلی جدید معلوم کرده‌ایم و هر کدام از رشته‌ها کاملا معلوم بود اما در مورد محل‌ها چون دانشگاه آزاد تغییراتی داشت محل‌ها را ما تعیین نکردیم اما قرار ما با دانشگاه آزاد این بود که بعد از اینکه رشته محل‌ها مشخص شدند آن را به ما اعلام کنند و تا اردیبهشت 94 فرصت دارند در تمام رشته‌محل‌هایی که پذیرش دکترا دارند تمام شرایط حداقلی استاندارد را از نظر استاد و تجهیزات جنبی فراهم کنند. از این رو ما نگران وضعیت دانشگاه آزاد نیستیم اما همانطور که گفتیم با افزایش هر گونه ظرفیتی برای دانشگاه آزاد و غیر دولتی در سال تحصیلی جاری مخالفیم.

وی همچنین با اشاره به تعیین تکلیف صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها،‌ گفت: در این باره باید طرح‌هایی را برای سال تحصیلی آینده مطرح کنیم. یکی از این طرح‌ها در ارتباط با دانشگاه‌های غیردولتی این است که مجبور به تعطیل برخی از آنها می شویم.

سرپرست وزارت علوم افزود: دوم اینکه برخی از دانشگاه‌های غیردولتی می‌توانند از طریق ادغام با یکدیگر صندلی‌های خالی را جبران کنند تا هزینه‌های اقتصادی آنها کاهش یابد.

وی افزود: در مورد دانشگاه‌های پیام نور نیز ممکن است مجبور شویم برخی از واحدهای پیام نور را در مراکز شهرستان‌ها تعطیل کنیم. ضرورتی ندارد ما این تعداد مرکز پیام نور و علمی کاربردی در کشور داشته باشیم.

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در رابطه با این مسئله امیدواریم سال آینده با چنین تمهیداتی بحث صندلی‌های خالی در دانشگاه‌ها به طور کامل از بین برود.

آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 48