ثبت نام | ورود
English
امروز سه شنبه 1403.2.4 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
گزارشی از نشست اعضای انجمن های علمی حوزه علوم انسانی با رئیس جمهور
نشست هم اندیشی حدود 200 تن از روسا، نایب رییسان و اعضای هیات مدیره انجمن های علمی حوزه علوم انسانی عصر دیروز شنبه در محل تالار آفتاب مرکز تحقیقات استراتژیک برگزار و نقش نخبگان در فرآیند تصمیم سازی و تصمیم گیری دولت دکتر حسن روحانی بررسی شد.

محمدرضا صادق در ابتدای نشست انجمن های علمی حوزه علوم انسانی با تشکراز استقبال صمیمانه و مسئولانه اعضای این انجمن ها برای همکاری با دولت یازدهم، تاکید کرد که نقطه نظرها و راهکارهای ارائه شده در این نشست جمع بندی و در اختیار دکتر روحانی و دست اندرکاران دولت یازدهم برای استفاده و بهره برداری قرار می گیرد.

وی گفت که چهارشنبه گذشته نیز نشست اعضای انجمن های علمی حوزه های اقتصادی و فنی مهندسی برگزار و راهکارهای همکاری این انجمن ها با دولت یازدهم بررسی شد.

صادق خاطرنشان کرد که دولت یازدهم مصمم است همکاری نزدیک خود با انجمن های علمی را بطور مستمر ادامه دهد و درصدد هستیم تا زمینه های مناسب این همکاری را فراهم کنیم.

دکتر سیدرضا صالحی امیری نیز در این نشست با اشاره به اینکه همکاری با انجمن های علمی از وعده های دکتر روحانی است، گفت: امیدواریم نخبگان و انجمن های علمی در فرآیند تصمیم گیری های دولت یازدهم مشارکت جدی داشته باشند.

وی استفاده از نظر نخبگان برای شکل گیری دولت یازدهم را مورد تاکید قرار داد و گفت که بعداز انتخابات اخیر ریاست جمهوری موجی مثبت در نظام علمی و سیاسی کشور ایجاد شده است چرا که قرار است شایسته ترین ها از میان شایسته ها در دولت آینده حضور یابند.

صالحی امیری به برخی دیدگاه های رییس جمهوری منتخب در عرصه های مختلف بویژه علمی و پژوهشی اشاره و تصریح کرد: در دولت یازدهم از نخبگان و انجمن های علمی حوزه علوم انسانی انتظار می رود برای تبیین، تفسیر و تحلیل گفتمان اعتدال همت کنند تا این گفتمان در جامعه نهادینه و عملیاتی شود.

وی از انجمن های علمی به عنوان مهمترین ظرفیت برای کمک به دولت دکتر روحانی و حلقه واسط دولت و مردم یاد کرد و افزود: نخبگان، اصحاب فکر و قلم باید در صدر قرار بگیرند تا بتوانند وظیفه روشنگری و افکارسازی در جامعه را به پیش ببرند.

در ادامه این نشست، دکتر محمود سریع القلم نیز با بیان اینکه در جهان امروز یکی از واژه های بسیار با اهمیت و مقدس واژه تصمیم گیری است و کشور ما با تاخیر وارد فرآیند تصمیم گیری های عقلانی شده است، اظهارامیدواری کرد که در دوره جدید، تصمیم گیری ها براساس دانش باشد و ساختار تصمیم گیری در کشور بطور قابل توجه و چشم گیری اصلاح شود.

وی با بیان اینکه برای شناخت هر کشور ابتدا باید سراغ ساختار تصمیم گیری آن کشور برویم، گفت: عقلانیت در تصمیم گیری منعکس است بنابراین فرآیند هایی که به یک تصمیم منتهی می شود کیفیت و ارزش یک نهاد، حکومت و سازمان را مشخص می کند.

سریع‌ القلم افزود: امید است که ساختار تصمیم گیری در کشور اصلاح شود و نهاد دولت تسهیل کننده اصل تصمیم گیری های معقول برای توسعه ملی و بهبود زندگی مردم ایران باشد.

وی اظهارداشت: برای اصلاح ساختار تصمیم گیری مهمترین نهاد دانشگاه است و امید است که نهاد دانشگاه از این تولید انبوه دانشجو به عرصه اندیشه و فکر پژوهشی تبدیل شود و استاد به موجب تحقیقی که انجام می دهد اعتبار پیدا کند و نه به خاطر تعداد دروسی که درس می دهد.

سریع القلم ادامه داد: در کشور امید است که دانشگاه های ما با مدیریت جدید در وزارت علوم وارد یک دوره جدید شوند و کیفیت تدریس و تحقیق و ارتباط بین دانشگاه و نهاد دولت تقویت شود.

وی گفت: اگر بخواهیم میان تصمیم سازی معقول و توسعه ملی و دانشگاه به عنوان سه زاویه یک مثلث توسعه نگاه کنیم این مثلث خودش منبع مشروعیت یابی برای جامعه است و وقتی که بهترین های یک جامعه در فرآیندهای تصمیم گیری ملی نقش ایفا کنند و چندهزار نفر با قلم، فکر، اندیشه و زحمت در تصمیم گیری دولت نقش ایفا کنند این مهمترین منبع مشروعیت یابی اجتماعی در یک کشور است.

وی با تاکید بر اینکه اطمینان دارم نهاد ریاست جمهوری، نهاد نخبگی، تخصص و دانشگاه است، اظهارداشت: امید دارم در طی چهار سال آینده بهترین های دانشگاه ها و موسسات و نهاد های علمی بتوانند رفت و آمدهای مکرر در نهاد ریاست جمهوری داشته باشند و در افزایش کیفیت تصمیم گیری های این نهاد نقش بنیادی ایفا کنند.

در ادامه این نشست دکتر حسام الدین آشنا گفت: در نشست قبل با انجمن های علمی در حوزه اقتصاد و فنی مهندسی، یک نفر گفت بعد از هشت سال از تشکیل دولت چند روز پیش ما را برای دیدار با رییس دولت دعوت کردند و به ما گفته شد که انجمن ها مهم هستند.

وی با اشاره به ضرورت بهره گیری از توان فکری نخبگان خاطرنشان کرد: هر دولتی به جلساتش با نخبگان کشور به صورت ابزاری نگاه کند، چیزی نصیبش نمی شود.

آشنا ادامه داد: امیدوارم دوران نخبه گریزی، نخبه ستیزی و نخبه زدایی از جامعه بسر آمده باشد و یا حداقل یک توقف موقتی پیدا کند.

وی افزود: امیدوارم دوره ای که گفته شود اقتصاد، سیاست، روانشناسی و دیگر دانش های انسانی علم نیست در این دوره بسر آمده باشد.

آشنا گفت: تقاضای ما از انجمن های علمی این است که به طور مختصر مسایل حوزه تخصصی انجمن های مربوطه را بیان کنند و اگر راه حلی وجود دارد، مطرح شود.

دکتر محمد نهاوندیان نیز در این نشست از تولید اندیشه کاربردی به عنوان انتظار دولت آینده از انجمن های علمی یاد کرد و گفت: اگر ما بخواهیم فرآیند تصمیم سازی و تصمیم گیری را در کشور اصلاح کنیم حتما باید به ظرفیت انجمن های علمی توجه شود.

وی با تاکید بر این که رابطه دولت و انجمن های علمی باید دوسویه شود، اظهارداشت: در مکان های علمی می شود کاری کرد که یک ارتباطی با فرآیند تصمیم گیری ساماندهی شود.

نهاوندیان افزود: برای استمرار این حرکت جدید در کشور نیاز به پیوند اجتماعی گسترده داریم و خرد جمعی در جامعه حتما باید به نیروی اجتماعی توجه نماید تا از این حرکت حراست کند.

وی با بیان اینکه انجمن های علمی می توانند بهترین یاوران گفتمان اعتدال در مقابل گروه های فشار باشند، با استناد به بیان معصوم (ع)، ریشه اعتدال گرایی را علم توصیف کرد و افزود: هرچقدر روح علمی را گسترش دهیم موفق خواهیم بود.

نهاوندیان ادامه داد: انجمن های علمی در فضای رسانه ای باید حضوری قوی داشته باشند البته دولت هم وظیفه دارد این ارتباط را سامان دهد.

در این نشست صمیمانه بیش از ٣٠ نفر از روسا و اعضای انجمن های علمی کشور در حوزه علوم انسانی به بیان مسایل و مشکلات در این حوزه و مطالبات انجمن های مربوطه پرداختند.

تاکید بر استفاده از ظرفیت های انجمن های علمی و نخبگان ، توانایی انجمن های علمی در بحث تصمیم سازی برای مدیریت کشور، توجه به اشتغال دانشمندان و نخبگان، تاکید برکار سیستمی و گروهی و رنج بردن انجمن های علمی از نداشتن ردیف بودجه و مکان مستقل از جمله مباحث مطرح شده توسط اعضای انجمن های علمی بود.

از دیگر مواردی که اعضای انجمن های علمی در این نشست مطرح کردند، نقش انجمن های علمی در فعالیت های بین المللی، تاکید بر نقش آنها در ارتقاء آگاهی عمومی، تاکید بر مشورت گرفتن مستمر از انجمن های علمی و تلاش برای نهادینه شدن نقد در جامعه، تاکید بر استفاده از ظرفیت علمی انجمن ها و نخبگان و توان علمی کشور، کمک انجمن های علمی به عنوان نهاد تصمیم ساز به مدیریت اجرایی کشور، ایجاد مجتمع انجمن های علمی، تاکید بر سهم اساسی انجمن های علمی در ارتقای کیفیت دانش در کشور، مشورت گرفتن مستمر از انجمن های علمی و نخبگان و ایجاد مرکزی با مشارکت وزارت علوم و وزارت خارجه برای شبکه های علمی جهانی بود.

درپایان این نشست محمدرضا صادق با تشکر دوباره از اعضای انجمن های علمی گفت: توجه به انتظار متقابل انجمن ها و دولت یازدهم، هشدارها در باره غفلت هایی که دولت ها تاکنون در زمینه استفاده از انجمن ها علمی داشته اند، تاکید بر تعامل دولت آینده و انجمن های علمی، توجه به جایگاه حقوقی انجمن ها، نقش انجمن ها در مستندسازی، تاکید بر فعالیت های علمی و جهت دهی صرف منابع مالی به کارهای علمی از جمله محورهای مطرح شده توسط حاضران که مباحث در قالب آنها بیان شد، عنوان کرد.

وی اظهارداشت: در شرایط موجود برای اینکه معلوم شود شرایط کشور در این جابجایی بین دولت دهم و یازدهم چگونه است انجمن ها می توانند بسیار نقش آفرینی کنند و در جهت تبیین صحیح واقعیت های کشور مددکار باشند.

صادق تاکید کرد: تمام بحث های این نشست استخراج ، تبیین و تنظیم و مورد استفاده دولت یازدهم قرار می گیرد.


آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 46