ثبت نام | ورود
English
امروز شنبه 1403.2.1 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
تحلیل وزیر راه و شهرسازی و رئیس کل بانک مرکزی از وام جدید مسکن
وزیر راه و شهرسازی و رئیس کل بانک مرکزی  در نشست مشترک خبری خود، جزئیات مصوبه دولت در خصوص تخصیص وام‌های 30، 40 و 50 میلیون تومانی ساخت مسکن را به اقشار کم‌درآمد، زوج‌های جوان و ساکنان بافت‌های فرسوده و حاشیه شهرها، اعلام کردند.
سیف: سهم مسکن از تسهیلات بانکی به 25 درصد می‌رسد
رئیس کل بانک مرکزی برنامه‌های دولت برای پرداخت تسهیلات مسکن را تشریح کرد.
ولی‌الله سیف گفت: براساس بسته خروج از رکود پیش‌بینی می‌شد نظام بانکی در سال 93 معادل 280 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کند که تا آخر مرداد امسال 113 هزار میلیارد از این برنامه عملی شده، به‌طوری که 33 درصد آن در اختیار بخش صنعت و معدن قرار گرفته است. 60 درصد تسهیلات پرداختی به این بخش هم برای سرمایه در گردش واحدهای تولیدی بوده است.
او گفت: 25 درصد تسهیلات نظام بانکی می‌تواند در بخش مسکن و ساختمان استفاده شود که بنا بر دلایلی حدود 5/12 درصد آن استفاده می‌شد. از این رو دولت تصمیم گرفت تا با مصوبه خود این سهم را ارتقا دهد.
سیف افزود: تصمیم امروز هیات دولت در ادامه نامه مشترکی است که بنده و وزیر راه و شهرسازی چندی پیش به جناب آقای رئیس‌جمهور نوشته‌ایم و در آن خواسته‌ایم تا برای خروج مسکن از رکود حمایت‌های ویژه‌ای صورت گیرد و تسهیلاتی جدا از نرخ‌های معمول نظام بانکی کشور در اختیار اقشار متوسط به پایین قرار داده شود. رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: تضمین بازپرداخت این وام همان اسناد ملکی است که متقاضیان باید سند منزل خود را در رهن بانک بگذارند تا هم وام ساخت دریافت کنند و هم از ودیعه اجاره مسکن بهره ببرند. او گفت: این تصمیم دولت برای ساخت مسکن بوده و جدای از تسهیلات مسکن 35 میلیون تومانی‌ است که هم‌اکنون برای خرید مسکن پرداخت می‌شود. در خصوص افزایش سقف وام خرید مسکن نیز شورای پول اعتبار تصمیم خواهدگرفت. اجازه بدهید در این باره چیزی نگویم و تجدید نظر در خصوص تغییر سقف پرداخت وام خرید مسکن را به عهده شورای پول و اعتبار بگذاریم.

آخوندی: مصوبه دولت 20 میلیون نفر را زیر چتر خود قرار می‌دهد
در ادامه نیز وزیر راه و شهرسازی این تصمیم دولت را بسیار مهم دانست و با اشاره به ساخت سالانه 300 هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده و تاریخی گفت: حدود 11میلیون نفر از جمعیت کشور در بافت‌های فرسوده و تاریخی و نزدیک به 9 میلیون نفر هم در بافت‌های حاشیه‌ای زندگی می‌کنند. در حقیقت این تصمیم دولت 20 میلیون نفر را زیر چتر حمایتی خود می‌برد و نزدیک به یک‌سوم جمعیت‌ کشور را پوشش خواهد داد. وزیر راه و شهرسازی افزود: تراکم در این بافت‌ها در شهرهای کشور به زیر 50 نفر و در تهران به پایین‌تر از 70 نفر رسیده است. این در حالی است که در بافت‌های حاشیه‌ای که عمدتا امکانات کمی دارند و کیفیت زندگی در آنها پایین است، با تراکم بالایی مردم در آن زندگی می‌کنند. او گفت: جامعه مخاطب طرح جدید دولت برای ساخت سالانه 300 هزار واحد مسکونی، طبقه متوسط به پایین و زوج‌های جوان (خانه اولی‌ها) است که یک‌سوم جمعیت شهری را شامل می‌شود و با در نظر گرفتن 200 هزار واحد روستایی که سالانه مقاوم‌سازی می‌شوند می‌توان گفت دولت تسهیلاتی ارائه کرده تا سالانه 500 هزار واحد مسکونی در نقاط شهری و روستایی ساخته یا بازسازی شود. آخوندی افزود: دولت فقط در این میان تسهیل‌گر است و همه مراحل در ساخت این یک میلیون و 800 واحد مسکونی در بخش خصوصی است و دولت بنا ندارد که در این خصوص به زندگی خصوصی مردم ورود پیدا کند. وزیر راه و شهرسازی پرداخت چنین تسهیلاتی را در راستای اجرای قوانینی همچون احیای بافت‌های فرسوده، حمایت از ساخت مسکن و ماده 171 برنامه قانون برنامه پنجم توسعه دانست و با اشاره به وضعیت فروش تراکم در شهرها از سوی شهرداری‌ها گفت: فروش تراکم در شهرها بازار سوداگری را در حوزه مسکن ایجاد کرده که با هیچ مالیاتی قابل جبران نیست. او افزود: در واقع دولت یازدهم سیاست انضباط شهری و جلوگیری از فروش تراکم و تخریب باغات و پارک‌ها را در پیش گرفته و باعث شده از این راه قیمت مسکن را کنترل کند، چرا که سوداگری در فروش تراکم سبب می‌شد آثار قیمتی آن حتی به پایین‌ترین نقاط شهر نیز برسد. آخوندی در پاسخ به سوالی درباره مسکن مهر گفت: ما به تمام تعهدات مسکن مهر پایبند هستیم و با سرعت زیاد در حال احداث واحدهای باقیمانده‌ایم که تا کنون 267 پروژه را انجام داده‌ایم. او گفت: در 6 ماه نخست 220 هزار واحد مسکونی را به صورت اقساطی به فروش رسانده‌ایم و مشکل خاصی در ادامه تعهدات باقیمانده نداریم. آخوندی گفت: با توجه به اینکه راجع به دو میلیون واحد مسکونی صحبت می‌کنیم و این واحدها حدود 7 میلیون نفر را در خود جای می‌دهند، تکمیل این پروژه در بخش زیربنایی حتما زمانبر است و در بخش روبنایی مانند ساخت مدرسه و مسجد و ... اقدامات در حال انجام است.

آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 46