ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.1.9 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
ایجاد معاونت جدیدی تحت عنوان «فناوری و نوآوری» و انتصاب معاون این حوزه از سوی وزیر علوم

ساختار وزارت علوم با ایجاد معاونت جدیدی تحت عنوان «فناوری و نوآوری» و انتصاب معاون این حوزه از سوی وزیر علوم تغییر کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی زلفی گل از روزهای ابتدایی شروع به کار در وزارت علوم بر ایجاد معاونت فناوری و نوآوری تاکید کرده و درباره ساختار جدید وزارت علوم این توضیح را داده بود که در ساختار فعلی تمرکز معاونت پژوهشی روی پژوهش‌های بنیادی، توسعه‌ای و کاربردی با تاکید بر پژوهش تقاضامحور است، به نحوی که ایده‌های پژوهشی اولیه بر اساس نیازهای جامعه و صنعت مورد حمایت قرار گرفته تا به پختگی و آمادگی لازم جهت ورود به صنعت و جامعه برسند. این در حالی است که در معاونت فناوری ایده‌ها در طرح‌های تحقیقاتی تقاضامحور، پژوهش‌های تحصیلات تکمیلی و ایده‌های رشد یافته در مراکز نوآوری به سمت صنعت، جامعه و در واقع بازار هدایت و حمایت خواهند شد.

او در ادامه بر این موضوع تاکید کرده بود که مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری نقش تعیین کننده‌ای در این مسیر خواهند داشت. تسهیل ارتباط موثر دانشگاهیان اعم از اعضای هیئت علمی، دانشجویان و محققین با صنعت و جامعه، حمایت از تولید و تجاری سازی محصولات، تشویق و تسهیل حضور دانشگاهیان در شرکت‌های دانش بنیان و افق گشایی فرهنگی با حمایت از نوآوری در هنر و علوم انسانی برخی از چارچوب‌های معاونت جدید خواهند بود.

تغییر ساختار وزارت علوم و ایجاد معاونت فناوری

زلفی گل همچنین چند روز پیش از موافق با ایجاد این معاونت و تغییر ساختار وزارت علوم خبر داده و گفته بود: با پیشنهاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و پیگیری‌های مکرر این وزارتخانه، سازمان امور اداری و استخدامی کشور در نامه‌ای ضمن موافقت با ایجاد معاونت فناوری و نوآوری، نمودار چارت سازمانی جدید پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را برای اجرا ابلاغ کرد.

وی افزود: بر این اساس، برای نخستین بار در تاریخ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، «معاونت فناوری و نوآوری» به صورت رسمی و تشکیلاتی تشکیل می‌شود.

وزیر علوم اظهار داشت: ایجاد معاونت فناوری در وزارت علوم، یکی از برنامه‌های مهم و اولویت‌دار اینجانب به مجلس شورای اسلامی بود که خوشبختانه در این مدت سه ماهه از استقرار دولت جدید، با جدیت پیگیری و امروز محقق شد.

وی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی این معاونت در برنامه چهارم و پنجم توسعه کشور نیز در دستور کار بوده و بر آن تاکید شده است.

زلفی‌گل همچنین درباره احتمال موازی کاری این معاونت با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: خوشبختانه این معاونت «فناوری و نوآوری» با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تعامل، تکامل و هم افزایی ویژه ای خواهند داشت. معاونت فناوری و نوآوری وزارت عتف با هدایت شایسته مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری موجب افزایش و زایش شرکت‌های دانش بنیان خواهد شد. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم شرکت‌های دانش بنیان را در راستای تجاری سازی محصولات خویش حمایت خواهند کرد.

انتصاب حکم برای معاونت جدید وزارت علوم

محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با صدور حکمی دکتر علی خیرالدین را به عنوان «معاون فناوری و نوآوری» وزارت علوم منصوب کرد.

محمد علی زلفی‌گل در این حکم انتصاب خطاب به دکتر خیرالدین آورده است؛ نظر به مراتب تعهد، تخصص و تجارب ارزشمند جنابعالی، به موجب این حکم به عنوان «معاون فناوری و نوآوری» وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منصوب می‌شوید.

انتظار می‌رود با پیروی از آموزه‌های اسلامی، مبانی علمی و روحیۀ انقلابی و توجه به راهبردهای اساسی دولت مردمی و برنامه‌های ارائه شده به مجلس شورای اسلامی و جلب همکاری مدیران و کارکنان (یاوران علمی) آن معاونت و دانشگاه‌ها، نقشی شایسته در تحقق اهداف نظام علم و فناوری به ویژه «ارتقاء فناوری نوآورانه» با رویکردی تحول گرایانه و مسأله محور در راستای تحقق «تمدن نوین اسلامی»، حرکت در مرزهای نوآوری و فناوری به دیپلماسی و مرجعیت علمی و فناوری به انجام رسانید.

محور برنامه‌های معاونت جدید

وزیر علوم همچنین تاکید کرده است، ضروری است برنامه‌های ذیل در دستور کار قرار گیرد:

- تلاش همه جانبه جهت تبیین معضل بیکاری به عنوان مسئله اول کشور

- حمایت از توسعه عدالت محور و استقرار زیست بوم نوآوری شامل پارکهای علم و فناوری، نواحی و پهنه‌های نوآوری، مراکز رشد واحدهای فناوری و مراکز نوآوری در سراسر کشور با هدف ایجاد اشتغال و تولید ثروت مولد

- تعامل، تکامل هم افزا، هماهنگی، هم افزائی، تقسیم کار ملی و اجتناب از موازی کاری با نهادهای نظام نوآوری به ویژه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با توجه به ماموریت و وظایف سازمانها

- بازنگری و تسهیل فرآیندهای مالی و معاملاتی نهادهای زیست بوم نوآوری متناسب با ماموریت آنها

- بسترسازی برای ارتقاء شاخصهای اشتغال زائی دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی با حمایت از فعالیت‌های شرکتهای نوآفرین (استارت آپ ها) و شرکت‌های کوچک و متوسط

- بسترسازی برای تعامل و همکاری حداکثری فی مابین دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها با عناصر زیست بوم نوآوری و فناوری

- تسهیل تبدیل علم به فناوری و ثروت از طریق تقویت زیست بوم فناوری و نوآوری و ایجاد شرکتهای زایشی با محوریت اعضای محترم هیات علمی و فارغ التحصیلان دانشگاهی

- پیشنهاد قوانین و اجرای سیاستهای تشویقی برای ورود اساتید و دانشجویان به نظام نوآوری و بازنگری آیین نامه ارتقاء در حوزه نوآوری و فناوری

- تقویت همکاری‌های استراتژیک و افزایش سهم بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری زیرساختی و فناورانه در زیست بوم نوآوری

- طراحی ساز و کارهای لازم جهت جذب و نگهداشت نیروی انسانی متخصص، خبره و کارآمد در ارکان نظام نوآوری و فناوری

توفیق روزافزون جنابعالی را در پیشبرد اهداف متعالی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و منویات رهبر حکیم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله خامنه‌ای (مدظله العالی)، از درگاه پروردگار متعال خواستارم.

سوابق معاون فناوری وزیر علوم

علی خیرالدین استاد تمام ممتاز دانشگاه سمنان در رشته عمران و سازه دارای بیش از ۴۰ سال سابقه تدریس در آموزش عالی، ۱۲ کتاب تألیفی، بیش از ۵۰۰ مقاله آی اس آی (ISI) علمی پژوهشی و چندین طرح ملی و بین المللی، ثبت اختراع است.

وی در سال ۱۳۹۹ به عنوان استاد نمونه کشور انتخاب شد و چندین دوره نیز در سطح ملی و دانشگاهی به عنوان پژوهشگر برگزیده انتخاب شده است.

از سوابق اجرایی دکتر خیرالدین نیز می‌توان به ریاست دانشگاه سمنان به مدت ۸ سال، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان و رئیس دانشکده مهندسی ساختمان این دانشگاه اشاره کرد.



آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 48