ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.1.9 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
بدترین روز بورس در قرن 21 ثبت شد

«بعد از چند هفته وحشتناک برای بورس‌های جهان، در آمریکا، اروپا و آسیا، در روز پنج‌شنبه همه‌چیز از بد به بدتر تبدیل شد. دونالد ترامپ اعلام کرد که تقریبا تمام پرواز‌های اروپا را به مدت ۳۰ روز لغو می‌کند و شاخص‌های بورسی، سقوط کردند.» پایگاه داده‌پردازی استاتیستا، چنین درباره وضعیت بورس‌های جهان در هفته کاری گذشته می‌نویسد.

تنها در یک روز، سه شاخص اصلی وال‌استریت؛ نزدک، داوجونز و S&P ۵۰۰ بیش از ۹ درصد سقوط کردند و روز دوازدهم مارچ، به عنوان بدترین روز تاریخ بورس در قرن ۲۱ ثبت شد.

این شاخص‌ها در دو هفته اخیر، نزدیک به ۲۰ درصد از ارزش خود را از دست داده‌اند.

بررسی استاتیستا، نشان می‌دهد که سقوط این روز‌های شاخص‌های وال‌استریت، چهارمین سقوط بزرگ در ۱۲۰ سال اخیر بوده است.

نمودار زیر که از این پایگاه به فارسی برگردانده شده، وضعیت شاخص صنعتی داوجونز که یکی از مهم‌ترین شاخص‌های بورس آمریکاست، در ۴ نقطه عطف تاریخی نشان می‌دهد:

 
 

مسئله سقوط شاخص‌های بورسی جهان آنقدر جدی است که امروز نشریه اکونومیست نوشته است: «به نظر می‌رسد که اوضاع بورس، نشان از تکرار تجربه بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸ دارد.».

اما بر اساس گزارش سی‌ان‌ان‌بیزینس، در روز جمعه این شاخص‌های بورسی بهترین عملکرد یک روزه بعد از بحران مالی ۲۰۰۸ را گذراندند و بخشی از زیان خود را جبران کردند.

شاخص S&P، حدود ۹.۳ درصد، شاخص داوجونز ۹.۴ درصد و شاخص نزدک نیز ۹.۴ درصد در آخرین روز کاری هفته میلادی رشد کردند. اما محاسبه وضعیت هفتگی این شاخص‌ها، نشان می‌دهد که شاخص S&P ۵۰۰ در کل هفته ۸.۸ درصد، شاخص داوجونز ۱۰.۴ درصد و شاخص نزدک نیز ۹.۴ درصد از ارزش‌شان را از دست دادند.

خبرگزاری رویترز نیز می‌نویسد: «این شاخص‌ها هنوز ۲۰ درصد کمتر از ارزش خود از اواسط ماه فوریه هستند.»



آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 48