ثبت نام | ورود
English
امروز سه شنبه 1403.1.28 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
32 درصد راه‌ها نیاز به تعمیر دارند

سرپرست معاونت راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری گفت: در حال حاضر 2600 روستا فاقد آسفالت است که 268 خانوار با جمعیت یک میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، رضا اکبری در نشست خبری امروز با بیان اینکه اخیراً نگهداری و ساخت راه‌های روستایی به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای محول شده است، گفت: با یک سامانه PMS توان تحلیل راه‌های موجود در سطح کشور را داریم و می‌دانیم راه‌های کشور اعم از اصلی، فرعی، شریانی، روستایی و غیره در چه وضعیتی قرار دارند و میزان خرابی‌ها در هر یک از این دسته‌ها به چه مقدار است.

وی افزود: وضعیت 40 هزار کیلومتر راه فرعی در این سامانه مشخص است و میزان خرابی‌ها بر اساس شاخص‌هایی تعیین شده است.

نیاز به 2100 میلیارد تومان اعتبار برای بهسازی سنگین راه‌های فرعی

اکبری با بیان اینکه حجم خرابی‌ها فراتر از اعتباراتی است که در اختیار ما قرار دارد، گفت: حدود 5800 کیلومتر از راه‌های فرعی به بهسازی سنگین نیاز دارد و 8800 کیلومتر آن لایه روکش آسفالت می‌خواهد. جمع اعتبارات مورد نیاز برای این دو حدود 2100 میلیارد تومان است. حال اینکه اعتباراتی که امسال در اختیار ما قرار داده‌اند 120 میلیارد تومان است. به این معنا که یک دهم اعتبارات مورد نیاز برای اصلاح این مقدار راه فرعی را در اختیار ما قرار دادند.

قیر رایگان هم مشل را حل نمی‌کند

سرپرست راه‌های روستایی و راه‌های فرعی سازمان راهداری با بیان اینکه اگر دولت ارائه قیر را هم به عهده بگیرد باز هم میزان اعتبارات در اختیار ما به 500 میلیارد تومان می‌رسد، گفت: با تخصیص قیر رایگان هم با اعتبارات مورد نیاز برای تعمیر راه‌های فرعی بسیار فاصله داریم.

وی تاکید کرد: بنابراین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از میزان خرابی‌ها و وضعیت جاده‌های کشور مطلع است اما پولی برای تعمیر و اصلاح نداریم.

32 درصد راه‌ها نیاز به تعمیر دارند

اکبری در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه راه‌های فرعی چه میزان تخریب دارند، گفت: 42000 کیلومتر راه فرعی موجود است که 32 درصد آن نیاز به تعمیر و راه‌سازی دارند.

وی با بیان اینکه اعتبارات استانی خرج نگهداری جاری و پرداخت دستمزد کارگران می‌شود، گفت: متاسفانه نیاز ما به اعتبارات برای اصلاح وضع موجود با تخصیص‌هایی که می‌شود فاصله بسیار طولانی دارد.

سرپرست معاونت راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری با اشاره به وضعیت شاخص IRI در ایران گفت: این شاخص نشان‌دهنده ناهمواری راه است که در حال حاضر در بخش راه‌های فرعی در ایران به 3.3 درصد رسیده در حالی که باید زیر 3 درصد باشد و برای بهبود این عدد نیاز به چندصد میلیارد تومان هزینه است.

وی گفت: البته این شاخص در بخش راه‌های شریانی وضعیت خوبی دارد و حدود 2.2 درصد است.

وی با بیان اینکه به زودی با وزارت صمت تفاهم‌نامه‌ای برای نگهداری و بهبود وضعیت راه‌های فرعی که در مجاورت آنها معادن و کارخانجات قرار دارند، گفت: راه‌های فرعی که در کنار آنها معادن و کارخانه‌های سنگین وجود دارد به دلیل تردد ماشین‌آلات سنگین میزان خرابی بالاتری دارند و به همین دلیل بخشی از هزینه‌های نگهداری از این جاده‌ها را باید نهاد مربوطه بپردازد.

اکبری با اشاره به واگذاری ساخت راه‌های روستایی به سازمان راهداری اظهار داشت: طرح اعتباری مشترکی برای نگهداری راه‌های روستایی و ساخت راه‌های روستایی وجود دارد که مبلغ آن 100 میلیارد تومان است و بین این دو بخش تقسیم می‌شود. حال اینکه این رقم یک درصد نیاز ما به اعتبارات برای ساخت راه‌های روستایی است.

حتی یک ریال از تعهد 1000 میلیاردی تخصیص نیافت

سرپرست معاونت راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری با بیان اینکه طبق برنامه توسعه پنجم باید برای روستاهای بالای 50 خانوار راه آسفالت ساخته شود، گفت: تعهدات زیادی ایجاد شده اما اعتباراتی برای انجام این تعهدات وجود ندارد به طوری که در سال‌های گذشته بیش از 1000 میلیارد تومان تعهد ایجاد کردند که ریالی از آن را تخصیص ندادند.

وی افزود: در برنامه ششم توسعه مکلف شده برای روستاهای بالای 20 خانوار نسبت به ساخت راه روستایی اقدام شود و این تعهدات ما را باز هم افزایش می‌دهد.

سرپرست معاونت راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری گفت: در حال حاضر 3000 قرارداد ساخت راه روستایی وجود دارد که بیش از نیمی از آنها تعطیل و غیرفعال است چرا که اعتباراتی برای اجرای آن وجود ندارد.

اکبری با تاکید بر اینکه در بخش ساخت راه‌های روستایی 4000 میلیارد تومان به پیمانکاران بدهی داریم، اظهار داشت: امسال 200 میلیارد تومان در قالب اسناد خزانه اسلامی برای پرداخت بدهی پیمانکاران قرار است ارائه دهند.

وی با اشاره به تغییر سیاست‌ها برای ساخت راه‌های روستایی گفت: چاره‌ای جز این نداریم که پیمانکاران را از این پروژه‌ها خارج کنیم، بخشی از مشخصات فنی ساخت راه‌های روستایی را تعدیل و از ماشین‌آلات خودمان برای احداث این پروژه‌ها استفاده کنیم.

سرپرست معاونت راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری افزود: برخی از مشخصات فنی راه‌های روستایی مانند روکش آسفالت گرم حذف می‌شود تا هزینه‌های ساخت راه‌های روستایی را کاهش دهیم چرا که اعتبارات به اندازه تعهدات تعریف نشده است.

وی تاکید گرد: طبق تعهدات قبلی باید 23000 کیلومتر راه روستایی ساخته شود که در حال حاضر در اولویت ساخت قرار دارد.

2600 روستای بالای 50 خانوار فاقد راه آسفالتی

وی ادامه داد: 21.5 میلیون نفر جمعیت روستاهای بالای 50 خانوار هستند که در حال حاضر 2600 روستا فاقد آسفالت است که 268 خانوار با جمعیت یک میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند و طول راه‌های روستاهای بالای 50 خانوار فاقد آسفالت به 13700 کیلومتر می‌رسد.

اکبری گفت: 93 درصد روستاهای بالای 50 خانوار از راه آسفالت برخوردار هستند.

6800 روستای بالای 20 خانوار فاقد راه آسفالتی

سرپرست معاونت راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری ادامه داد: تعداد روستاهای بالای 20 خانوار فاقد راه آسفالته 6800 روستا است که 1.5 میلیون نفر در آنها زندگی می‌کنند و تا پایان برنامه ششم باید برای روستاها 29800 کیلومتر راه ساخته شود.



آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 46