ثبت نام | ورود
English
امروز چهارشنبه 1403.2.5 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
درس های پلاسکویی اقتصاد ایران

اقتصاد پلاسکویی
*حسين آيتي

✏️پلاسکو را اگر یک سیستم در نظر بگیریم چهار مشخصه کلی برای آن قابل تصور است.

📍نخست اینکه در گذشته‌ بر اساس استانداردهای زمان خود شکل گرفته و بنیان نهاده شد؛ بنابراین در زمان به وجود آمدن ساختاری مدرن داشت .

📍مشخصه دوم این است که مالکیت آن از بخش خصوصی سلب و به نهادهای شبه‌دولتی منتقل شد. این امر کارآیی کل سیستم به صورت عمومی را دچار کاهشی محسوس کرد.

📍سوم بهره‌مندی از رانت استقرار در منطقه استراتژیک تجاری شرایطی را فراهم ساخته بود که بهره‌مندان به‌دلیل ترس از دست دادن منافع هنگفت موجود حاضر به پذیرش هیچ‌گونه اصلاح و هزینه در کوتاه‌مدت نبودند.

📍ویژگی آخر ، انباشت فشار بیش از حد به ساختمانی بود که ظرفیت این فشار را نداشت و برای این وضعیت ساخته نشده بود.

✏️حالا اگر شباهت‌های بین اقتصاد کشور و ساختار پلاسکو را در کنار هم قرار دهيم به مفهومی به نام «اقتصاد پلاسکویی» خواهیم رسید که در صورت عدم اصلاح ساختار به سرنوشت پلاسکو نیز دچار خواهد شد.

📍اقتصاد ايران در دهه 1340 اقتصادي در حال رشد و نسبت به اقتصادهاي نفتي منطقه از وضعيت مطلوب‌تري برخوردار بود. رشد اقتصادی مداوم و تورم ناچیز وجوه بی‌بدیل آن زمان اقتصاد ایران بود.

📍برخورداري از منابع طبيعي و به ويژه درآمدهاي نفتي موجب شد اقتصاد کشور به‌ويژه سياستمداران اقتصادي نسبت به هرگونه تغيير و اصلاح جدي در ساختار اقتصادي کشور بي‌ميل باشند.

📍عدم توجه به توصيه‌هاي اقتصادي کارشناسان و خبرگان اقتصادي داخلي و خارجي از ديگر خصيصه‌هاي اصلي اقتصادي حال حاضر ايران است.

📍اقتصاد ايران با تکيه بر درآمدهاي حاصل از فروش منابع طبيعي و نفت خام و واردات، ساختاري پيچيده یافته و در تعادلی بسيار شکننده و ناکارآمد قرار گرفته است. اگر آتشی کوچک برافراشته شود به کل اقتصاد آسیب می‌زند. آتشی که می‌تواند از صندوق‌هاي بازنشستگي، بانک‌ها، بیمه‌ها و... آغاز شود. آیا می‌توان از این تعادل پلاسکووار پیش از هر رویداد ناگواری نجات یافت؟



آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 46