ثبت نام | ورود
English
امروز شنبه 1403.2.1 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
مهر تأیید مجلس بر نخستین قرارداد جدید نفتی

تایید قراردادهای جدید نفتی توسط نمایندگان مجلس

نخستین قرارداد جدید نفتی، اجرای اقتصاد مقاومتی و خواسته مردم و مجلس است

 

اقتصاد > انرژی - امضای نخستین قرارداد نفتی با استفاده از الگوی جدید از آن جهت مورد توجه اعضا کمیسیون انرژی قرار گرفت که از ظرفیت های داخلی برای توسعه استفاده شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین پس از امضای نخستین قرارداد نفتی با استفاده از الگوی جدید، نمایندگان مجلس که به طور عمده عضو کمیسیون تخصصی انرژی نیز هستند بر محورهای مانند استفاده از توان و ظرفیت داخلی برای اجرای الگوی جدید قراردادها در صنعت نفت تاکید کردند. موضوعی که نمایندگان، امضای نخستین قرارداد را به دلیل بکارگیری شرکت داخلی در چارچوب آن ارزیابی کردند.

حسن بهرام نیا، عضو کمیسیون انرژی در این باره گفت: نخستین قراردادی که در چارچوب الگوی جدید از سوی وزارت نفت با ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) امضا شد در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی و از خواسته های مردم و نمایندگان است.

بهرام نیا با تاکید بر اینکه وزارت نفت با امضای نخستین قرارداد با مجموعه ای داخلی گامی مثبت برای اعتمادسازی برداشت، افزود: باید از ظرفیت، تجارب و فناوری داخلی که در عرصه جهانی جایگاه خوبی دارند، استفاده کرد.

بهروز نعمتی، عضو کمیسیون انرژی نیز در این زمینه گفت: وزارت نفت و دولت با هر مجموعه ای که دارای ظرفیت های مناسبی برای انجام کارهای بزرگ در کشور است، قرارداد امضا می کند.

این عضو کمیسیون انرژی افزود: استفاده از شرکت های داخلی مانع استفاده از ظرفیت شرکت های بزرگ نفتی و حضور آنها در ایران نیست.

جلال میرزایی، عضو دیگر کمیسیون انرژی در واکنش به امضای نخستین قرارداد نفتی با استفاده از الگوی جدید به موضوع افزایش ضریب بازیافت نفت از مخازن اشاره کرد و گفت: افزایش بازیافت در میدان‎های نفتی به دلیل اهمیت زیاد برای کشور، یکی از اهداف الگوی جدید قراردادهای نفتی است.

وی افزود: یکی از اهداف پیش بینی شده برای الگوی جدید قراردادهای نفتی، افزایش ضریب بازیافت از مخازن است.

به گزارش شانا نخستین قرارداد جدید نفتی با محوریت توسعه میدان مشترک یاران امروز (سه شنبه، ١٣ مهر ماه) با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت و غلامحسین نوذری، رئیس هیئت مدیره گروه توسعه انرژی تدبیر و محمد مخبر، رئیس ستاد اجرای فرمان امام (ره) میان غلامرضا منوچهری، معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران و ناجی سعدونی، مدیر عامل شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا امضا شد.

شرکت توسعه نفت و گاز پرشیا (ستاد اجرایی فرمان امام (ره)) یکی از هشت شرکت ایرانی است که در فرایند تعیین صلاحیت شرکت‌های مستعد برای فعالیت اکتشاف و تولید (E&P) از سوی وزارت نفت صاحب صلاحیت تشخیص داده شده است. افزون بر توسعه میدان مشترک یاران، اجرای فعالیت‌های ازدیاد برداشت به منظور افزایش ضریب بازیافت نفت در مخازن آسماری و بنگستان میدان کوپال و مخزن بنگستان میدان مارون نیز در قالب ٢ قرارداد دیگر به شرکت نفت و گاز پرشیا واگذار شد.

شرکت ملی نفت ایران پیش از این اعلام کرده بود، شرکت‌های ایرانی مستعد برای فعالیت در قالب اکتشاف و تولید می توانند راهبری میدان‌های کوچک و متوسط را به عهده گیرند و در صورت نیاز از همکاری شرکت‌های خارجی در این زمینه استفاده کنند.

میدان مشترک یاران که توسعه آن در ٢ بخش یاران شمالی و یاران جنوبی در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار دارد، از میدان‌های مشترک منطقه غرب کارون است که فعالیت‌های توسعه ای بخش شمالی آن در قالب قرارداد بیع متقابل از سوی شرکت نفت و گاز پرشیا در دست اجراست و طرح تولید روزانه ٣٠ هزار بشکه از آن در آستانه بهره برداری قرار دارد.



آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 47