ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.31 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
زنجیره گردشگری و شبکه حمل و نقل از دیدگاه وزیر راه و شهرسازی
وزیر مسکن و راه شهرسازی معتقد است: باید برای جذب سرمایه‌گذار خارجی در بخش گردشگری و همچنین گردشگر به دنبال بازخوانی اندیشه ایران‌شهری باشیم چرا که گردشگران خارجی برای دیدن ایران‌شهر و نحوه زندگی سیاسی اجتماعی موثر اهالی ایران‌شهر به کشورمان سفر می‌کنند.
به گزارش اقتصادنیوز، عباس آخوندی در همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری و رویکرد اقتصاد مقاومتی امروز ۱۱ مهرماه در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد: نهایتا آنچه که می‌تواند توسعه گردشگری را در کشور ایجاد کند این است که تصویری از ایران در ذهن ایرانیان و هر کسی که قصد بازدید از ایران را دارد ایجاد کنیم که از ایران بازدید کند. وقتی گردشگر به ایران مراجعه می‌کند لزوما به دنبال بازدید از طبیعت، هتل و ... نیست چون این موارد در همه جای دنیا وجود دارد. کسی که به ایران می‌آید، می‌خواهد ایران‌شهر را ببیند یعنی آثار تاریخی و تمدنی ایران در سال‌های گذشته و اینکه در دنیای مدرن ایرانیان چگونه زندگی می‌کنند و مسائل اقتصادی و سیاسی خود را چگونه سامان می‌دهند بنابراین شاکله و هویتی که از خود به نمایش می‌گذاریم تاثیر مهمی در گردشگر دارد.

وی همچنین ادامه داد: فردی که از فرودگاه وارد کشور می‌شود به دنبال این است که ببیند چه فضای انسانی در کشور حاکم است. هتل‌ها، وسایل حمل و نقل و ... به چه صورت کار می‌کنند. ما باید برگردیم به تعریف و بازتعریف هویت خودمان و به نظر من در این زمینه بازخوانی اندیشه ایران‌شهری بسیار مهم است.

وزیر مسکن و راه شهرسازی اظهار کرد: من در وزارتخانه در زمینه توسعه روابط حمل و نقل معتقدم اندیشه راهبردی که اقدامات ما را از هوا گرفته تا ریل و دریا و از سوی دیگر شهرسازی و معماری، اندیشه ایران‌شهری است.

ادامه صحبت‌های وزیر راه و شهرسازی را که ایسنا در گزارش خود آورده است، در قالب جدول اقتصادنیوز مشاهده کنید.

بخشی از صحبت‌های وزیر راه و شهرسازی

www.eghtesadnews.com

1

من به استان‌ها می‌روم و می‌بینم بسیاری به من از افتخاراتی که در زمینه ساختن هتل‌های مدرن کسب کرده‌اند توضیح می‌دهند البته بی‌ارزش نیست ولی به هر حال نکته اینجاست که هتل‌هایی از کشور ها ما مدرن‌تر نیز وجود دارند. مهم ما این است که ما به این توجه کنیم و آن را نشان دهیم که خودمان چه هستیم.

2

فکر می‌کنم در حوزه گردشگری یکی از موارد مهمی که باید به آن توجه کرد ارتباطات و ارتباط فرهنگی بوده است. ارتباط فرهنگی بخش عمده‌ای از میراث معنوی و فرهنگی ما را تشکیل می‌دهد. ما ملتی هستیم متشکل از اقوام مختلف که با یکدیگر تعامل دارند. بسیاری از بزرگان اندیشه ما اکنون متعلق به مناطقی هستند که امروز در چارچوب ایران سیاسی قرار نمی‌گیرند. مفهوم ارتباط و برون‌نگری و در عین حال تکیه بر ذات ایرانی بودن بخش مهمی از مفهوم ایران‌شهری است که باید به آن توجه کنیم.

3

توسعه هواپیما، حمل و نقل ریلی و هوایی بدون داشتن نظام گردشگری قطعا بی‌معنی است بنابراین مفهوم زنجیره ارزش موضوعی است که باید به آن توجه کنیم.

4

هر کشوری که می‌خواهد به ایران گردشگر بفرستد قاعدتا مقصد آن فرودگاه نیست و باید به فرودگاه در کنار عوامل دیگری از جمله حمل و نقل در (فرودگاه) تا در (هتل) توجه کرد.

5

ما به دلیل موقعیت خاصی که در آن قرار داریم باید آسمان امن و آزاد برای جهان ایجاد کنیم و بتوانیم مفهوم ایران‌شهر را نشان دهیم. همچنین ناوگان خود را نوسازی کنیم که برنامه آن نیز در دست است تا در سال ۱۴۰۴ بتوانیم به بخشی از اهداف مهم خود برسیم.

6

همچنین با توجه به بزرگ بودن مرزهای جغرافیایی کشور، شبکه‌های منظم برای حمل و نقل در برد کوتاه، برد میانه و برد بلند داشته باشیم و در این زمینه دنبال نوسازی ناوگان هوایی خود هستیم تا در عین حال بتوانیم با ایرلاین‌های جهانی نیز رقابت داشته باشیم.

7

بعد از برجام اکثر نقاط مختلف جهان به ایران پرواز مستقیم داشتند. ما حق انتخاب را برای شهروندان خود قائل هستیم و به همین دلیل وظیفه داریم که ناوگان هوایی خود را تجهیز کرده و توسعه دهیم. همچنین در بحث قیمت‌گذاری ما به سمت قیمت‌گذاری کاملا آزاد در سال گذشته رفتیم و قیمت هوانوردی را آزاد کردیم.

8

نوسازی شبکه‌های فرودگاهی ایران نیز در دستور کار است. اکنون ما ۶۰ فرودگاه داریم که از این میان ۱۰ فرودگاه ما بیش از ظرفیت و ۵۰ فرودگاه ما کاملا زیر ظرفیت فعالیت می‌کنند که باید این وضعیت ساماندهی شود. همچنین درصدد توسعه شبکه ریلی هستیم. شبکه ریلی کل کشور در حال بازنگری است. همچنین شبکه ریلی ایران به آسیا در دستور بررسی است.

9

بازنگری در ایستگاه‌ها یکی از موضوعات مهم است، می‌خواهیم ایستگاه‌ها را به نقطه فعالیت شهری و ارتباطات انسانی تبدیل کنیم. وی در خصوص قیمت‌گذاری در حوزه اتوبوس‌ها، گفت: جز اتوبوس درجه سه باقی قیمت‌گذاری نمی‌شوند.

10

تغییر کاربری در حوزه‌های مسکونی در بافت‌های تاریخی و تبدیل آنها به هتل از مواردی است که از آن استقبال می‌کنیم. در بحث تعرفه باید بگویم لزوما همه اراضی دولتی نیست ولی اگر زمین دولتی باشد تعرفه ترجیحی است و عوارض شهرداری هم ترجیحی



آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 46