ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.1.30 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
اولويت حمل‌ونقل چند وجهي براي توسعه روابط منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي
اولويت حمل‌ونقل چند وجهي براي توسعه روابط منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي/ ضرورت احياي جاده ابريشم

رئيس جمهوري تركمنستان گفت: اتصال خط آهن قزاقستان - تركمنستان - ايران به يكديگر و خط آهن تاجيكستان - تركمستان - افغانستان ظرفيت هاي تجاري زيادي را در منطقه به وجود آورده است و بايد كشورهاي منطقه از اين ظرفيت ها استفاده كنند.
به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي «قربان قلي بردي محمداُف» امروز(شنبه) در آيين افتتاح فرودگاه جديد بين المللي عشق آباد (پايتخت تركمنستان) كه عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي كشورمان نيز حضور داشت، با بيان اينكه «اتصال خط آهن قزاقستان - تركمنستان - ايران به يكديگر و خط آهن تاجيكستان - تركمستان - افغانستان ظرفيت هاي تجاري زيادي را در منطقه به وجود آورده است» تاكيد كرد: بايد كشورهاي منطقه از اين ظرفيت ها استفاده كنند.
وي، سياست دولت تركمنستان را توسعه همكاري هاي منطقه اي و فرامنطقه اي اعلام كرد و گفت: اين كشور براي تسهل تردد از گذرگاه هاي بين المللي برنامه ريزي هايي كرده است. همچنين ايجاد حمل ونقل چند وجهي از اولويت هاي اين كشور است تا با توجه به موقعيت جغرافيايي، كشورهاي منطقه و فرامنطقه را به يكديگر پيوند دهد.
رئيس جمهوري تركمنستان به ضرورت هاي احياي جاده ابريشم اشاره كرد و گفت: اين جاده بايد كشورهاي شرقي را به غرب متصل كند تا از اين طريق بتوانيم به عنوان يك پل ارتباطي در منطقه به تقويت نقش حمل ونقل در تجارت جهاني كمك كنيم.
بردي محمداُف، ادامه داد: تركمنستان براي توسعه حمل و نقل برنامه زيادي در دست اقدام دارد و اكنون ساخت بندر تركمن باشي در درياي خزر و آماده شدن فرودگاه جديد عشق آباد با ظرفيت جابجايي سالانه ۱۴ ميليون نفر در راستاي توسعه همكاري هاي تجاري و اقتصادي با كشورها مختلف جهان انجام شده است.
وي اظهار داشت: هدف ما از توسعه حمل‌ونقل، حضور در بازارهاي جهاني است و اكنون ساخت پل در بخش ريلي و توسعه امور دريايي در تركمنستان مورد توجه جدي قرار گرفته است.
رئيس جمهوري تركمنستان تاكيد كرد: فرودگاه‌ها در افزايش تردد گردشگران به كشورهاي مختلف جهان نقش مهمي دارند و با افتتاح اين فرودگاه شركت هواپيمايي تركمنستان پروازهاي خود را به اقصي نقاط جهان افزايش خواهد داد.
به گزارش ايرنا، اين فرودگاه مدرن در مدت ۲ سال ساخته شده است و همه تجهيزات مدرن فرودگاهي در حمل‌ونقل مسافر و بار را دارد؛ ضمن آنكه ساليانه مي‌تواند به بيش از ۱۴ ميليون مسافر خدمات هوايي دهد.
فرودگاه جديد عشق آباد با هزينه اي معادل ۲ ميليارد و ۲۰۰ميليون دلار ساخته شده است و نخستين هواپيما نيز از شركت هوايي ماهان در اين فرودگاه به زمين نشست. فرودگاه قديمي عشق آباد با ظرفيت ساليانه سه ميليون نفر همچنان در كنار فرودگاه جديد عشق آباد فعال خواهد بود و از اين پس همه پروازهاي خارجي تركمنستان از فرودگاه جديد انجام خواهد شد.

پرواز نمادين ايرباس ماهان به عنوان اولين پرواز خارجي فرودگاه عشق‌آباد

در مراسم افتتاح بزرگترين و مجهزترين فرودگاه بين‌المللي آسياي مركزي كه با حضور رئيس جمهور تركمنستان و وزير راه و شهرسازي جمهوري اسلامي ايران برگزار شد يك فروند هواپيمايي ايرباس ۳۱۰ متعلق به شركت هواپيمايي «ماهان» نيز به صورت نمادين به عنوان اولين پرواز خارجي اين فرودگاه به زمين نشست.
مراسم افتتاحيه بزرگترين فرودگاه آسياي مركزي كه مساحت كلي آن بالغ بر ۱۲۰۰ هكتار است، دقايقي پيش با حضور «قربانقلي بردي‌محمداف» رئيس جمهور تركمنستان و مقامات عالي رتبه خارجي از جمله «عباس آخوندي» وزير راه و شهرسازي جمهوري اسلامي ايران رسما به بهره‌برداري رسيد.
ظرفيت فرودگاه بين‌المللي عشق‌آباد جابجايي ۲ هزار نفر مسافر در ساعت و سالانه حدود ۱۷ ميليون مسافر و ۲۰۰ هزار تن كالا و محموله مي‌باشد.
بردي‌محمداف افزود: فرودگاه بين‌المللي عشق‌آباد قادر به پذيرش همه نوع هواپيماهاي مسافربري و باري بوده و با استانداردهاي اروپايي و بين‌المللي در صنعت حمل و نقل هوايي مطابقت دارد.
بردي محمد‌اف در مراسم افتتاحيه فرودگاه در سخناني كوتاه گفت: هدف از احداث اين فرودگاه، ايجاد مركزي جديد براي حمل و نقل منطقه‌اي و بين‌المللي بوده و همه كشورها مي‌توانند از امكانات آن بهره‌مند شوند و تعاملات اقتصادي، انساني، فرهنگي و رفت و آمدها را گسترش دهند.
بر اساس گزارش فارس، علاوه بر حضور وزير راه و شهرسازي جمهوري اسلامي ايران، يك فروند هواپيمايي ايرباس ۳۱۰ متعلق به شركت هواپيمايي «ماهان» نيز به صورت نمادين به عنوان اولين پرواز خارجي اين فرودگاه به زمين نشست.
فرودگاه بين‌المللي عشق‌آباد را شركت «پليمكس» تركيه با هزينه ۲.۳ ميليارد دلار ظرف ۳ سال احداث كرده است.
در مراسم افتتاحيه فرودگاه بين‌المللي عشق‌آباد چندين نهاد بين‌المللي در ارتباط با صنعت ساختمان سازي و هواپيمايي كشوري به خصوص مجله بين‌المللي هواپيمايي و نيز فرودگاه «مونهن» آلمان و نمايندگاني از كتاب ركوردهاي گينس شركت كردند.


آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 46