ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.2.6 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
وابستگی درآمد شهرداری‌ها به تراکم مضرتر از اتکای کشور به درآمد نفتی
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در نخستین اجلاس جهانی شوراها و شهرداران 2016، افزود: اتکای اداره کشور به درآمد نفتی مضر است، وابستگی درآمد شهرداری به تراکم مضرتر از آن است.

رئیس جمهوری ادامه داد: همانطور که باید قدم به قدم بودجه کشور را از درآمد نفتی جدا کنیم و به دنبال سرمایه گذاری های ماندگار برای کشور باشیم، از آن سو هم برای اداره شهری باید راهی بیابیم و یک درآمد پایدار و سالم در این زمینه داشته باشیم.

رئیس جمهور در ادامه بیان کرد: نگاهمان به آسمان است که خدا روزی برساند. شهرداری‌ها نیز نگاهشان به بلندمرتبه‌هاست که بالاتر بروند تا بتوانند پول تراکم بگیرند و کشور را اداره کنند.

روحانی با تأکید بر اینکه شوراها راه بهتری برای اداره و توسعه کشور هستند، گفت: در کشور ما 117 هزار نفر در شوراهای شهر و روستا تاکنون مسئولیت بر عهده گرفته و قدم‌های بسیاری را برای عمران و آبادنی کشور برداشته‌اند. شوراهای اقدامی بزرگ در اجرای مردم‌سالاری دینی است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برای اداره شهرها اقدامات خوبی انجام شده اما اقدامات دیگری هم باید به کمک بیاید. ما امروز به یک مدیریت یکپارچه نیازمندیم و اگر به قوانینی نیاز داریم باید آنها را تأمین کنیم. هم لایحه نظام مدیریت شهری و هم لایحه درآمد پایدار برای شهرداری‌ها مراحل خود را در دولت طی می‌کنند و تقدیم مجلس خواهند شد. با قوانین جدید حتماً راه را برای حرکت دقیق‌تر شوراها و شهرداری‌ها فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه نداشتن درآمد پایدار برای شهرداری‌ها، مشکلات فراوانی را برای شهرها و حتی روستاها به وجود آورده است، افزود: امروز با وجود آنکه در شهرها مخصوصاً تهران کارهای بزرگی انجام شده و پل‌ها، تونل‌ها، بزرگراه‌ها، قطار شهری و بوستان‌های مختلفی احداث شده است، ولی مردم احساسی که در برابر این همه کار باید داشته باشند را ندارند. چون وقتی می‌خواهیم یک پل یا تونل درست کنیم گاهی از تراکم استفاده می‌کنیم و گاهی از تغییر کاربری اراضی.

رئیس دولت تدبیر و امید در ادامه با اشاره به اینکه ما مشکلاتی برای شهر به وجود می‌آوریم تا بزرگراهی را ایجاد کنیم،‌ اظهار کرد: پول احداث بزرگراه از چند برج بلند می‌رسد. سپس همان جمعیت برج به بزرگراه‌ها می‌آیند و رفت و آمد کند می‌شود یا ما برای ایجاد یک بوستان و کاشت نهال در این بوستان یک باغ با درختان چندین ساله را از بین می‌بریم. یعنی از یک طرف نعمتی درست شده و از طرفی نغمت.

رئیس دولت تدبیر و امید در بخش دیگری از اظهارات خود با انتقاد از نحوه معماری در بعضی شهرها، گفت: یک نخست وزیر معروف به من گفت من همه دنیا را دیده‌ام اما زیباتر از اصفهان ندیده‌ام. با این وجود ما در بعضی شهرها و خیابان‌های خود احساس بهم‌ریختگی در معماری می‌کنیم که آلودگی بصری ایجاد کرده و انسان مجبور است اصلاً به خیابان نگاه نکند. ما شاهد ساختمان‌های بی‌نظم و کج و معوج هستیم. ما باید هویت فرهنگی و دینی خود را در معماری حفظ کنیم و ببینیم در اصفهان چگونه معماران، علما و اندیشمندان ما شهر را طراحی کردند.

رئیس جمهور گفت: ارتباط شهرهای جهان با یکدیگر عاملی برای پیوندهای عاطفی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، علمی و مدیریتی بین کشورهای مختلف است. این عاملی است برای نزدیک‌تر شدن اجتماعات، ملت‌ها، مناطق و در نهایت کشورهای جهان نسبت به هم.

وی اظهار کرد: در طول ‌سال‌های اخیر به دلیل گسترش وسایل ارتباطی و تسهیل گردشگری و همچنین گسترش فضای مجازی، ارتباط شهرها و افکار و نظرات به هم نزدیک شده و از این طریق پایه تعامل فرهنگ‌ها فراهم شده است.

روحانی با بیان اینکه در طول تاریخ شهرهای بزرگ آینه‌ای بودند که تمدن یک ملت را به نمایش گذاشتند، افزود: نحوه چیدمان مناطق مسکونی، تجاری، اقتصادی، عبادتگاه‌ها و مناطق علمی نشانگر شیوه نگرش عالمان و متفکران آن جامعه بوده است.

روحانی با تأکید بر اینکه شوراها جایگاه ویژه و خاصی در جهان دارند، اظهار کرد: ریشه تفکر شوراها در ایران اسلامی از اعتقادات دینی و سیره پیامبر (ص) و معصومین (ع) به دست آمده است. حکومت اسلامی در زمان پیامبر(ص) هم از پیمان عقبه آغاز و سپس با بیعت استحکام یافت. برخلاف آنچه از اسلام به نادرست بیان می‌شود اساس حکومت اسلامی بر مبنای آرای مردم و بالاتر از آن بر اساس بیعت مردم با فرد صالحی است که در چارچوب احکام و مقررات اسلامی عمل می‌کند.

وی گفت: قانون اساسی ما درباره شوراها هم برگرفته از همین تفکر اسلامی است. ما در کشور تنوعی از اقوام، سلایق و ویژگی‌های اقلیمی داریم و هرچه بتوانیم در اداره شهرهای خود از نظرات مردم بیشتر استفاده کنیم، بهتر می‌توانیم سلایق آنها را به کرسی بنشانیم.

روحانی با بیان اینکه باید از تجربه کشورهای دیگر در این زمینه استفاده کنیم، اظهار داشت: بسیاری از شهرها و مناطق کشور ما با بحران های مختلفی همچون سیل، زلزله و اخیرا مهمان ناخوانده ریز گردها مواجه است.

روحانی اضافه کرد: برای چنین مواردی در شهرها و کشورهای پیشرفته اقدامات بازدارنده انجام شده، ممکن است آنجا زلزله و سیل رخ دهد اما مقدار خسارت آن به دلیل پیش بینی ها و پیشگیری ها کم است. حتی اگر آنجا ریزگرد بیاید ساختمان ها به گونه ای است که اگر درها و پنجره ها بسته شود، فرد می تواند خودش را در برابر ریزگردها حفاظت کند.

رییس جمهوری در ادامه سخنان خود با اشاره به مسائل محیط زیست گفت: اگر این موضوع در ذهن برخی تا دیروز یک مسئله تجملاتی تلقی می شد، امروز تبدیل به موضوعی ضروری در زندگی شده است. اگر توسعه پایدار و هماهنگ با مسئله زیست محیطی نباشد، نمی توانیم زندگی و سلامت مردم را به خوبی تضمین کنیم.

دریاچه ارومیه به نقطه تثبیت رسیده است

روحانی با یادآوری این نکته که در دولت یازدهم اقدامات بسیار اساسی در زمینه مسائل زیست محیطی انجام شده است، گفت: نخستین مصوبه دولت یازدهم در مورد دریاچه ارومیه بود، برای ما مهم بود که دریاچه زیبای ارومیه به منبع غبار توام با نمک برای تخریب زندگی 14 میلیون انسان تبدیل نشود.

رییس شورای عالی محیط زیست گفت: خوشحالم که امروز دریاچه ارومیه را به نقطه تثبیت رساندیم و بخشی از غرب کشور را از یک خطر بزرگ دور کردیم. خوشحالیم که بنزین یورو 4 از 2.1 میلیون لیتر قبل از دولت یازدهم به تولید بیش از 25 میلیون لیتر رسیده است.

روحانی افزود: خوشحالم توانستیم تولید گاز را در طول این سه سال، روزانه 140 ملیون لیتر مکعب اضافه کنیم و بهمین دلیل بسیاری از سوخت نیروگاه ها که با مازوت بود و آلودگی ایجاد می کرد، کاهش یافت. تا آخر سال هم درصددیم تنها 9 درصد سوخت نیروگاه ها، سوخت مایع باشد.

وی همچنین با اشاره به چگونگی مدیریت پسماند و فاضلاب در شهرها گفت: در زمینه محیط زیست باید قدم های بسیار مهمی برداریم، اجتماع امروز برای این است که بتوانیم از سرمایه، تکنولوژی خارجی و مدیریت ها استفاده کنیم. تجربه خودمان را منتقل و از تجربه دیگران بهره برداری داشته باشیم.

روحانی تصریح کرد که می توان از استفاده صحیح از انرژی تحولات بسیار مثبتی ایجاد کرد.

بعد از برجام ارتباط میان ایران با کشورهای دیگر نزدیکتر شد

رییس جمهوری گفت: بعد از برجام و توافق هسته ای در شرایطی قرار گرفته ایم که ارتباط میان ایران اسلامی و کشورهای دیگر از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و علمی آسان تر و نزدیکتر شده است و باید از فضای بعد از برجام و از تجربه یکدیگر به خوبی استفاده و بهره برداری کنیم.

وی یادآور شد: امروز اگر بخواهیم در جهان به یک ثبات و آرامش قابل قبول برسیم، باید تحمل و بردباری ها را افزایش داده و افکار و فرهنگ های گوناگون را قبول کنیم.

روحانی ادامه داد: اگر می خواهیم از خشونت، افراطی گری و تروریسم فاصله بگیریم و به یک صلح پایدار در جهان دست پیدا کنیم، راهش بالابردن بردباری و احترام به فرهنگ یکدیگر و نزدیک تر شدن جوامع



آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 44