ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.1.30 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
همايش پدافند غیرعامل در سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی برگزار شد
همايش پدافند غیر عامل با حضور جمعی از مهندسان سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی و اداره كل مسکن و راه و شهرسازی استان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان نظام مهندسي ساختمان خراسان رضوي، در اين همايش مدیرکل پدافند غیر عامل استانداري خراسان رضوی طی سخنانی گفت: طبق بررسی های انجام شدهٰ، هم اکنون پدافند یک واژه مظلوم و نامانوس در بین مردم تلقی می شود به طوریکه این کلمه معنای تانک، توپ و ضد هوایی را برای آنان تداعی می کند.
حميدرضا بابایی با بیان اینکه پدافند غیر عامل دفاع غیر مسلحانه در برابر مقابله با تهدیدات دشمن است، خاطر نشان کرد: پدافند غیر عامل از صدر اسلام وجود داشته و در قرآن نیز مورد تاکید قرار گرفته است، به طوریکه در سوره انبیاء آیه 80 آمده است که ما به حضرت داوود ساخت زره را آموزش دادیم که در مقابل دشمنان از خودش حفاظت کند.
به گفته وی، ایجاد خندق در اطراف خیمه ها در کربلا نمونه های تاریخی از پدافند غیر عامل است.
وی با اشاره به لزوم آموزش و نهادینه سازی پدافند غیر عامل بر طبق رهنمودهای مقام معظم رهبری در جامعه گفت: فرهنگ سازی پیرامون پدافند غیر عامل در مقابله با تهدیدت امنیتی ، اقتصادی ، زیستی و سایبری باید ابتدا از مدارس شروع شده و بعد در بین مردم و دستگاههای اجرایی گسترش یابد.
وی با بیان اینکه پدافند غیرعامل را باید جدی گرفت، گفت: آموزش و فرهنگ سازی اصول پدافند غیر عامل هزنیه و پول خرج کردن نیستٰ بلکه سرمایه گذاری بزرگ و حیاتی است.
وی ادامه داد: امروز تهدیدات زیستی و سایبری دشمن از مواردی است که تمام جوان ها و افراد جامعه را در بر می گیرد.
بابایی شیوع آنفلوانزای مرغی و یا خورندان غذای آلوده به سرب به ماهی ها را نمونه هایی از تهدیدات زیستی عنوان کرد که در کشور ما رخ داد و دشمن بدین طریق و بدون توپ و تانک در صدد اهدافش می باشد.
وی بیان کرد: کشور سوییس هم اکنون یکی از امن ترین کشورهای دنیا به لحاظ اقتصادی ، امنیتی، حملات شیمیایی و میکروبی و تهدید نظامی دنیا شناخته شده است که علت مهم آنها رعایت اصول پدافند غیر عامل می باشد.
رئيس سازمان بسيج مهندسين عمران و معماري خراسان رضوي هم گفت: اولین موضوع حفاظت انسان در برابر دشمنان را خداوند متعال در قران کریم در سوره انبیاء و ساخت زره برای حضرت داوود مورد تاکید قرار داده است که نمونه بارز پدافند غیر عامل به شمار می رود.
مهندس محمد روحاني با بیان اینکه حفاظت در برابر حملات دشمن یکی از وظایف اصلی و مهم است، گفت: پدافند غیر عامل حفاظت در برابر جنگ و دشمن است.
وی با اشاره به اینکه پدافند عامل ازدو کلمه "پد و آفند" گرفته شده است، افزود: آفند به معنای حمله، پدافند یعنی دفاع در برابر حمله دشمن و غیر عامل هم یعنی بدون اسلحه است و معنای کلی پدافند غیر عامل دفاع غیر مسلحانه در برابر دشمن با فکر، تدبیر و برنامه ریزی است .
به گفته وی، در حقیقت پدافند غیر عامل به کلیه تدابیر، اقدامات و عملیات برای حفاظت و آسیب پذیری در برابر حملات دشمن گفته می شود و اقدامات پدافند غیر عامل در زمان صلح کاهش آسیب پذیری و ایمنی است.
روحاني در ادامه با اشاره به جنگ های رخ داده در تاریخ بشر گفت: در طول پنج هزار سال تاریخ بشری 14 هزار جنگ اتفاق افتاده است که فقط 268 سال در آن جنگ و خونریزی نبوده است و اکثر این جنگ ها در کشورهای جهان سوم رخ داده است.
وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر در طول 35 سال گذشته 10 جنگ در خاورمیانه رخ داده است که همه آنها به رهبری آمریکا و رِژیم صهیونیستی در 14 کشور بوده است .
به گفته وی در جنگ های امروزی غیر نظامیان 95 درصد از تلفات را به خود اختصاص می دهند.
وی با تاکید بر اهمیت اجرای مباحث پدافند غیر عامل گفت: کشورهایی مانند آمریکاٰ، آلمان، فرانسه ، انگلستان و کانادا به پیشرفت های زیادی در این خصوص دست یافته اند.
روحاني ادامه داد: در زلزله بم 40 هزار نفر از هموطنانمان کشته شدند، در حالیکه اگر پدافند عمومی یا مقاوم سازی در این شهر اجرا می شد، شاهد این تلفات سنگین نبودیم و مثال آن زلزله هفت ریشتری در ژاپن است که با مصون سازی و مقاوم سازی فقط هفت کشته را در برداشت.
رئيس سازمان بسيج مهندسين استان حمله سایبری را اولین مرحله از جنگ های امروزی عنوان کرد و افزود: حمله سایبری شامل اختلال در سیستم های مخابراتی است که بدین طریق زیرساخت ها مورد حمله قرار می گیرند.
وی پدافند عمومی یا مقاوم سازی، پدافند سایبریٰ، پدافند زیستی مانند بیماریها، پدافند هسته ای و پدافند اقتصادی را از حوزه های اصلی پدافند غیر عامل عنوان کرد که برخی از آنان به حوزه مهندسان مربوط می شود.
ایشان در بخش دوم این سمینار مباحث مربوط به رعایت اصول و اقدامات پدافند غیر عامل بر اساس چک لیست های مبحث 21 در ساختمان های مسکونی و پروِژه های عمرانی را به صورت تشریحی بیان کرد.
وی در این جلسه نحوه تهیه چک لیست های مبحث 21، توزیع، استفاده و کاربردی کردن آنها در مبحث 21 را به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار داد.



آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 46