ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.2.6 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
دکتر آخوندی: حفظ استقلال سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان مهمترین اصل باید مدنظر همگان باشد

به گزارش خبرنگار «صما» وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مسئولیت خطیری بر دوش اعضای هیئت مدیره جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران خواهد بود، اظهار داشت: حفظ منافع ملی و حفظ منافع حرفه‌ای مهمترین وظیفه هیئت مدیره دوره هفتم خواهد بود و تنها با توجه به این دو بخش می‌توان یک حرفه سالم ایجاد کرد.

عباس آخوندی با تاکید بر اینکه حفظ استقلال سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان مهمترین اصل باید مدنظر همگان باشد، گفت: کلیه امور مربوط به نظامات مهندسی ساختمان از انتخابات گرفته تا اجرای ماموریت‌های سپرده شده باید با استقلال و بدون وابستگی به دولت انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم با اعتقاد به اینکه وزارتخانه مذکور به جز رعایت حدود قانونی هیچ تمایل به مداخله در این سازمان ندارد، اذعان داشت: تنها اصل مورد توجه وزارتخانه حفظ اصول حرفه‌‌ای و منافع ملی است. البته وزارت راه و شهرسازی مسئول سیاست‌گذاری در اصول حرفه‌ای و رفتارهای مهندسی خواهد بود و قدرمسلم افراد فاقد صلاحیت نباید در حوزه مهندسی و ساخت و ساز هیچ گونه مداخله‌ای داشته باشند.

آخوندی، ایجاد یک بازار حرفه‌ای سالم را از مهمترین موضوعات موردنظر وزارتخانه برشمرد و تصریح کرد: خدمات فنی مهندسی باید در یک بازار سالم و کاملا حرفه‌ای عرضه شود. گفتنی است که در چنین بازاری همه قوانین ناظر بر یک رقابت سالم خواهند بود.

وزیر راه و شهرسازی ضمن انتقاد از اصل توزیع کار که توسط هیئت مدیره نظامات مهندسی ساختمان صورت می‌گیرد، گفت: این رفتار صددرصد خلاف قانون، خلاف اصل بالندگی مهندسی و خلاف حقوق شهروندی بوده و رقابت حرفه‌ای حلقه مفقوده در زنجیره نظام مهندسی است. به گفته وزیر راه و شهرسازی حرفه و حیثیت مهندس در ایران ظرف 10 سال گذشته به رهن گذاشته شده است و در واقع صلاحیت حرفه‌ای، کار با کیفیت، آموزش و... تنها در یک محیط رقابتی صورت خواهد گرفت که بر این اساس اصل منع مداخله، رقابت در بازار مهندسی و جلوگیری از کار کیفی با طرح ارجاع کار ممکن نخواهد بود.

وی، حفظ منافع ملی و منافع بهره‌بردار را مهمترین نگرانی خود در جایگاه وزیر راه و شهرسازی دانست و اذعان داشت: کار حرفه‌ای یک امر پیچیده‌ای بوده که نیازمند دانش و تخصص است لذا تنها با حضور افراد صاحب صلاحیت و حرفه‌ای می‌توان به نگرانی‌های وزارت راه و شهرسازی در مسیر حفظ حقوق شهروندی خاتمه داد.

آخوندی با اشاره به اینکه دولت همواره باید به عنوان نماینده ملت حضور داشته باشد، تاکید کرد: یکی از موارد دیگر که شدیدا مغفول مانده توجه به اصول شهرسازی در ایران است. توجه داشته باشید که مقررات شهرسازی به اندازه مقررات ملی ساختمان حائز اهمیت خواهد بود.

در ادامه وزیر راه و شهرسازی احیاء حیثیت مهندسی در جامعه را بزرگترین ماموریت مهندسان در این دوره برشمرد و گفت: چرا باید عملکرد منفی تعداد محدودی از مهندسان قانون‌فروش اکثریت جامعه مهندسی را زیرسوال ببرد. لذا باید به قانون برگشت چرا که با رعایت مقررات و پذیرش اصل حق انتخاب برای مصرف‌کننده، می‌توان به حفظ منافع بهره‌بردار دست یافت. گفتنی است که شهروندان حق انتخاب قانونی و رفتار در چارچوب قانون را دارند.

آخوندی در پایان خاطرنشان ساخت: بازنگری بنیادین در نظام ملی ساخت و ساز اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که بخش اعظم معضلات موجود از همین نارسایی نشات گرفته است.



آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 44