ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.31 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
برنامه سرمایه گذاریهای جدید در سواحل مکران

گروه بنگاه‌ها: متولیان حوزه صنعت و تجارت در تازه‌ترین اظهارنظرها از ایجاد قطب جدید اقتصادی در جنوب شرقی کشور، سواحل مکران واقع در چابهار، خبر دادند. به اعتقاد آنها این منطقه مرزی به‌عنوان چهارراه بزرگ تجاری افغانستان، پاکستان و کشورهای آسیای میانه است و شرایط لازم برای تبدیل شدن به قطب تجاری را دارد. برنامه‌ریزی برای توسعه این منطقه در حالی است که در لایحه برنامه ششم توسعه نیز که اسفند ماه سال جاری به مجلس می‌رود، بر توسعه سواحل مکران تاکید شده است.



منطقه ساحلی مکران در جوار دریای عمان قرار دارد و بندر چابهار و جاسک نیز در این منطقه قرار دارد؛ از ویژگی‌های آن دسترسی به آب‌های آزاد و کریدورهای جهانی است که می‌تواند صنایع انرژی‌بر و آب‌بر در این حاشیه مستقر شود. مسوولان دولتی معتقدند به دلیل محدودیت‌های منابع، امکان توسعه همه پهنه‌های کشور وجود ندارد، اما توسعه سواحل و پهنه مکران در اولویت برنامه ششم است. بر این اساس، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت پنجشنبه در سفر به چابهار در مراسم آغاز عملیات اجرایی چند طرح پتروشیمی و فولادی با اشاره به اینکه این منطقه مرزی به‌عنوان چهارراه بزرگ تجاری افغانستان، پاکستان و کشورهای آسیای میانه است، افزود: دولت در حال برنامه‌ریزی بیشتر برای تبدیل این منطقه به قطب تجاری است. سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در این مراسم با بیان اینکه نیروی دریایی ارتش پشتوانه توسعه در سواحل مکران را فراهم می‌کند، گفت: اجرای طرح‌های پتروشیمی و فولاد در سواحل جنوبی سیستان و بلوچستان، موجب افزایش امنیت پایدار، اشتغالزایی و سرمایه‌گذاری خواهد بود. زمستان پارسال نیز رئیس‌جمهور و هیات همراه در سفر به چابهار در بازدید از بزرگ‌ترین پروژه پتروشیمی در حال ساخت کشور در این منطقه، بر توسعه تجاری منطقه چابهار تاکید کرد. محمدرضا نعمت زاده در آیین آغاز عملیات اجرایی چند طرح‌ پتروشیمی و صنعتی در چابهار، با بیان اینکه این استان از ظرفیت‌های زیادی برخوردار است که برای شناخت، احیا و بهره‌برداری از آن باید همدل بود، افزود: سواحل مکران فرصت ارزشمندی است که دولت با توجه ویژه درصدد است تا آن را به یکی از کانون‌های اصلی توسعه تبدیل کند. وی تصریح کرد: این منطقه مرزی به‌عنوان چهارراه بزرگ تجاری افغانستان، پاکستان و کشورهای آسیای میانه است و در حال برنامه‌ریزی بیشتر هستیم که به قطب تجاری تبدیل شود.

وزیر صنعت،معدن وتجارت با تاکید بر اینکه ایجاد کارخانه فولاد و پتروشیمی در چابهار از نظر زیست محیطی مشکلی ایجاد نخواهد کرد، افزود: مسوولان محیط زیست نگران این موضوع نباشند و قطعا اقدامات لازم برای پیشگیری از پیامدهای زیست محیطی اندیشیده خواهد شد. وزیر دفاع نیز در این مراسم با بیان اینکه امروز نیروهای مسلح علاوه بر ارتقای امنیت در مرزها، سرمایه‌گذاری در جهت آبادانی را نیز انجام می‌دهند، افزود: حساسیت مردم این منطقه به امنیت و کشور خودشان، تضمینی برای استقبال مردم از سرمایه‌گذاری است. وی افزود: اجرایی شدن برنامه‌های توسعه‌ای دولت و بیانات مقام معظم رهبری درخصوص توسعه سواحل مکران از اولویت‌های کاری دولت تدبیر و امید است. سردار دهقان با تاکید بر تضمین استانداردهای زیست محیطی در این پروژه‌های صنعتی، افزود: تلاش ما برای توسعه پایدار بدون پیامدهای منفی است. سایت پتروشیمی «مکران» در چابهار نخستین ‌هاب بزرگ پتروشیمی‌ کشور است که بدون سرمایه‌گذاری دولت و با 12 میلیارد دلار سرمایه بخش خصوصی در ایران در حال اجرا است. این طرح در سه فاز و با سرمایه 12 میلیارد دلار و در مدت 9 سال اجرایی و بهره‌برداری می‌شود. این پروژه دارای 9 سرمایه‌گذار کاملا خصوصی، دو بانک و سه ‌صندوق بازنشستگی کشور است. در پایان فاز3، در مجموع 22 میلیون و 180 هزار تن محصولات جامد و مایع پتروشیمی‌ از این شهرک صادر خواهد شد. واحد یوتیلیتی متمرکز شهرک پتروشیمی مکران نیز با بهره‌گیری از بهترین استانداردهای زیست‌محیطی روز دنیا و به‌صورت متمرکز با ظرفیت نیروگاهی تولید برق 1000 مگاواتی و ظرفیت تصفیه پساب 1300مترمکعب در ساعت و برخورداری از یکی از پیشرفته‌ترین زباله‌سوزهای دنیا با ظرفیت زباله‌سوزی 7 تن در ساعت راه‌اندازی می‌شود.

این واحد یوتیلیتی در زمینی با 106 هکتار در سه فاز احداث می‌شود که فاز یک آن 42 ماه و فاز نهایی 8 سال به طول می‌انجامد.

سرمایه‌گذاری موردنیاز در سه فاز این واحد یوتیلیتی 150 میلیون یورو است که از سوی بخش خصوصی تامین می‌شود.

احداث مجتمع فولادی مکران

همچنین عملیات اجرایی مجتمع فولاد مکران نیز آغاز شد. این مجتمع در مرحله نخست برای ایجاد 6/ 1 میلیون تن ظرفیت تولید آهن اسفنجی ساخته تولید می‌شود و پس از راه‌اندازی این فاز، در مرحله دوم به ظرفیت 2/ 3 میلیون تن دست خواهد یافت.



Read more: http://www.donya-e-eqtesad.com/news/927594/#ixzz3lWJpfOSY

آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 46