ثبت نام | ورود
English
امروز جمعه 1403.1.10 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
راه اندازی پژوهشكده مالي و اقتصادي مسكن و حمل‌ و نقل
پژوهشكده مالي و اقتصادي مسكن و حمل‌ و نقل» به رياست حسين عبده‌تبريزي در مراحل اوليه راه‌اندازي قرار گرفت.

اين پژوهشكده در مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي تاسيس مي‌شود و ماموريت دارد تحقيق و پژوهش‌ كلان و ملي در سه بخش «مالي و اقتصاد حمل‌ونقل»، «مالي و اقتصاد مسكن» و «مطالعات اجتماعي و توسعه پايدار» براي وزارت راه‌وشهرسازي انجام دهد به گونه‌اي كه طرح‌ها و پيشنهادهايي كه دستگاه‌هاي اجرايي مرتبط با اين سه بخش به شكل ايده اوليه مد نظر دارند، ابتدا در پژوهشكده مورد مطالعه قرار بگيرد و بعد از جمع‌بندي درباره مباني نظري و مدل‌هاي اقتصادي مباحث، موضوعات خام در قالب بسته فكري با محتواي تحليلي-كارشناسي، براي هر نوع تصميم‌گيري بعدي، تحويل وزارتخانه شود. وزير راه و شهرسازي روز گذشته با حضور در مركز تحقيقات و بازديد از اقدامات مقدماتي براي راه‌اندازي اين پژوهشكده، در جمع مديران و كارشناسان حاضر، اولين ماموريت پژوهشي اولويت‌دار را اعلام كرد.

عباس آخوندي در اين باره گفت: ارزش پروژه‌هاي عمراني و زيرساختي راه و شهرسازي در حال حاضر و پروژه‌هايي كه بايد در سال‌‌هاي آينده كليد بخورد، به قدري است كه اگر ميزان درآمدهاي نفتي كشور به 3 ميليون بشكه در روز نيز برسد، با بودجه سالانه دولت قابل تامين مالي نخواهد بود. بنابراين يك ماموريت پژوهشكده مي‌تواند تحقيق درباره مدل‌ها و تجربه‌هاي موفق جهاني براي تامين مالي پروژه‌هاي مختلف زيرساختي همچون ساخت آزادراه‌ها و بنادر باشد.

آخوندي با تاكيد بر اينكه مديريت ساخت، توسعه و نگهداري زيربناهاي حمل و نقلي بايد به سمت بازرگاني و تجاري كردن پروژه‌ها و مراكز اين حوزه متمرکز شود، گفت: فرضيه‌اي كه به غلط در اين باره وجود دارد، اجاره زمين يا غرفه مثلا در يك فرودگاه براي تامين بخشي از هزينه‌هاي آن فرودگاه است حال اينكه هدف از اين بحث، رقابت‌پذير كردن خدمات و فعاليت فرودگاه و ساير حوزه‌هاي زيرساختي است.

وزير راه و شهرسازي همچنين بر لزوم پژوهش‌ درباره نحوه تامين مالي براي نوسازي ناوگان فرسوده حمل و نقل باري تاكيد كرد و گفت: در حال حاضر 127 هزار كاميون فرسوده در جاده‌هاي كشور فعال است در حالي كه سن بالاي 10 سال براي اين وسايل نقليه، فرسوده حساب مي‌شود.

وي پژوهش درباره حل «تعارض منافع» در بخش‌هاي مختلف حوزه مسكن از جمله نظام مهندسي و همچنين نحوه كاهش مصرف 60 درصدي انرژي در حمل و نقل و مسكن را از جمله اولويت‌هاي بعدي پژوهشكده در شرف تاسيس عنوان كرد و در عين حال هشدار داد كه فعاليت‌ پژوهشكده به مرور زمان حالت شركت‌‌ مهندس مشاور پيدا نكند بلكه در سطح ملي، تحقيقات هدفمند و مرتبط انجام دهد.

حسين عبده‌تبريزي نيز در اين مراسم گفت: بايد معاونان و مديران وزارت راه و شهرسازي، كارشناسان پژوهشكده را در مسير تحقيق و مطالعه همراهي كنند



آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 49