ثبت نام | ورود
English
امروز پنج شنبه 1403.1.30 Iranian Construction Engineering and Management
صفحه اصلی
شعبه خارجی قطب علمی حمل ونقل ریلی راه‌اندازی می‌شود

قطب علمی حمل و نقل ریلی دانشگاه علم و صنعت ایران درصدد راه‌اندازی شعبه‌ای در خارج کشور است.

دکتر داوود یونسیان، دبیر قطب علمی حمل و نقل ریلی دانشگاه علم و صنعت با بیان این که این قطب علمی از سال 1390 تاسیس شده و 12 استاد شاخص در حوزه حمل و نقل ریلی کشور در آن عضویت دارند، اظهار کرد: با وجود عمر نسبتا کوتاه، این قطب در ارزیابی‌های سه سالانه وزارت علوم، جزو قطب‌های ممتاز کشور در سال 93 شناخته شده و توفیقات خوبی در زمینه تولیدات علمی، پژوهشی و فناورانه و گسترش تعاملات بین‌المللی به دست آورده است .

وی از یک سو به فقر دانش در عرصه حمل و نقل ریلی کشور و از سوی دیگر به وجود تقاضای عظیم در این حوزه اشاره کرد و افزود: به دلیل توسعه حجم فعالیت‌ها در حمل و نقل ریلی درون شهری و برون شهری و تلاش برای گسترش مترو در شهرها و به روز کردن راه آهن سنتی، گردش مالی زیادی دراین حوزه ایجاد شده است، به طوری‌که گردش مالی این شاخه از صنعت، بعد از صنعت نفت، پتروشیمی و نیرو قرار دارد.

یونسیان درعین حال تصریح کرد: هرگونه رشد و توسعه فیزیکی در هر بخش عمرانی کشور مانند حمل و نقل ریلی نیازمند توسعه علوم و بومی سازی آن در کشور است و این امر، نیاز بخش حمل و نقل ریلی به همسان سازی رشد فیزیکی در عمران این حوزه را نشان می‌دهد که یکی از مهمترین راهکارها در این راستا ایجاد قطب علمی است.

استاد دانشگاه علم و صنعت ایران، دستیابی کشور به مرجعیت علمی در علوم ریلی با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و همچنین جلوگیری از اجرای غیراقتصادی و غیرفنی طرح‌ها در کشور را از مهم‌ترین اهداف تشکیل قطب علمی حمل و نقل ریلی در این دانشگاه عنوان کرد.

وی تالیف حداقل 10 عنوان کتاب در حوزه‌های مختلف حمل و نقل و تولید و چاپ 120 مقاله علمی پژوهشی در مجلات معتبر بین‌المللی را از جمله اقدامات اعضای قطب علمی حمل و نقل ریلی طی چهارسال گذشته ذکر کرد و گفت: این اقدامات علاوه بر معرفی توانمندی‌های این مرکز علمی به دنیا، اعضای هیات علمی را به حرکت در مرزهای دانش ترغیب می‌کند.

یونسیان، احیای کنفرانس دو سالانه پیشرفت‌های اخیر در مهندسی راه‌آهن را از دیگر اقدامات قطب علمی حمل و نقل دانشگاه علم و صنعت یاد کرد و افزود: این کنفرانس که با رویکرد علمی و تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت برگزار می‌شود، در عرصه بین‌المللی کاملا شناخته شده و معتبر است و در هر دوره از آن، حداقل 40 تا 50 نفر از صاحبنظران و متخصصان برجسته حوزه حمل و نقل از کشورهای مختلف دنیا حضور یافته و به بحث و تبادل تجربه می‌پردازند.

وی با یادآوری اینکه دستیابی به یافته‌های علمی جدید و فناوری‌های نوین در زمینه‌های خاص، از جمله اهداف راه‌اندازی قطب علمی حمل و نقل ریلی است، از طراحی و ساخت چند سامانه اندازه گیری توسط اعضای این قطب خبر داد.

یونسیان خاطرنشان کرد: در حوزه فعالیت‌های فناورانه، اعضای قطب علمی حمل و نقل ریلی موفق به طراحی و ساخت دستگاه اندازه‌گیری لیزری پروفیل چرخ، دستگاه اندازه گیری لیزری پروفیل ریل و سیستم توزین در حین حرکت شده‌اند که رسیدن به این موفقیت‌ها در شرایط تحریم اقتصادی کشور، یکی از اقدامات ارزنده و قابل توجه در حوزه حمل و نقل به شمار می‌آید.

دبیر قطب علمی حمل و نقل ریلی، توجه و پرورش نیروهای نخبه جوان را از رویکردهای این مرکز علمی خواند و گفت: سعی کردیم با راه‌اندازی یک شاخه دانشجویی در قطب علمی، زمینه فعالیت و حضور جوانان فعال و نخبه را در کنار اعضای اصلی قطب فراهم کنیم که خوشبختانه این جوانان در قالب یک تشکل علمی، مشتاقانه وارد عمل شده و حتی با کمک استادانشان، یک کتاب در حوزه حمل و نقل ریلی تالیف کرده‌اند.

وی فعالیت و حضور پررنگ در عرصه‌های بین‌المللی را از دیگر رویکردهای جدی قطب علمی حمل و نقل ریلی برشمرد و به برگزاری یک کنفرانس مشترک با دانشگاه استانبول در کشور ترکیه در اسفندماه 93 در راستای گسترش تعاملات بین‌المللی اشاره کرد.

یونسیان از تصمیم هسته مرکزی قطب علمی حمل و نقل ریلی برای راه‌اندازی شعبه‌ای از این قطب در خارج کشور خبر داد و گفت: با توجه به ارتباطات بسیار خوبی که با مراکز علمی پژوهشی و دانشگاهی دنیا برقرار کرده‌ایم، قصد داریم با اضافه کردن چند عضو هیات علمی جدید از خارج کشور به مجموعه قطب، شعبه‌ای از قطب خود را در خارج کشور و ترجیحا در یکی از کشورهای اروپایی پیشرفته در حوزه حمل و نقل ریلی ایجاد کنیم.

دبیر قطب علمی حمل و نقل ریلی تاکید کرد: با توجه به اینکه ارائه مشاوره به مدیران در رده‌های تصمیم سازی کشور در زمینه برنامه‌ریزی کلان و طرح جامع حمل و نقل ریلی کشور، جزو اهداف قطب علمی حمل و نقل ریلی درنظر گرفته شده است و پتانسیل‌های لازم در این قطب وجود دارد، انتظار می‌رود مرجع تصمیم ساز در این حوزه همچون مرکز پژوهش‌های مجلس یا وزارت راه، در تعریف و اجرای پروژه‌های ملی و کلان حمل و نقل ریلی، از همفکری و همکاری قطب علمی استفاده کنند.

ایسنا



آرشيو اخبار سايت...
Copyright 2012
تعداد کاربران: 46